Ga naar hoofdinhoud

Grossiers zien hamsterende schilders


Terwijl het coronavirus zich verspreidt, verspreidt een andere ziekte zich misschien nog wel sneller: hamstergedrag. Ook schilders vragen zich af of ze een voorraadje moeten aanleggen, merken verschillende groothandels. ‘Wees gerust, de voorraad is op orde.’

‘Gewoon dichtbij’. Mooie slogan in tijden van besmettingsgevaar. Maar Robert van Büseck zou Robert van Büseck niet zijn als hij hier niet iets creatiefs op zou verzinnen. Zijn groothandel Olijslager Groep, met vestigingen in Noord-Nederland, gaat nu door het leven met de boodschap ‘Gewoon dichtbij – op 1,5 meter afstand’.

Waakzaam

‘We hebben een verhoogde waakzaamheid’, zegt Van Büseck, ‘maar we hoeven niet met zijn allen in de angstspier te schieten. Voor groothandels is sociale cohesie van oudsher belangrijk en een kop koffie kunnen klanten bij ons nog steeds krijgen. We wassen onze handen vaak en desinfecteren koffietafels en balies regelmatig.’

Robert van Büseck, Olijslager Groep

Het aantal bestellingen per telefoon en e-mail is de laatste dagen fors toegenomen, merken meerdere grossiers. Van Büseck: ‘Onze chauffeurs zetten de spullen dan op een veilige plek neer en houden afstand. We zien veel extra leveringen op werkplaatsen.’

Ook signaleert hij een toenemende aanloop van café- en restauranteigenaren die de gedwongen sluiting te baat nemen het pand een lik verf te geven. ‘Aan de andere kant: grotere opdrachtgevers vragen onderhoudsbedrijven nu niet meer bij bewoners thuis te komen. Geholpen door het stabiele weer, zijn veel schilders buiten bezig bij particulieren.’

Onwezenlijk

In Noord-Brabant en Limburg, het gebied met de meeste corona-besmettingen in Nederland, opereert Felix van der Putten Verf. ‘We draaien geweldige omzetten, niet te geloven’, begint directeur Richard Tilmans met het positieve nieuws. ‘Het lijkt wel alsof schilders aan het hamsteren zijn. Heel onwezenlijk.’

Edwin Luijten, Luijten-VVZ

Minder is dat negen van zijn 72 werknemers ziek zijn. Dat betekent behoorlijk schuiven met de poppetjes. Tilmans: ‘We willen koste wat het kost onze filialen zo lang mogelijk open houden.’ Luijten-VVZ, met het gros van de vestigingen in Zeeland en Zuid-Holland, krijgt veel voor elkaar door collegialiteit. Edwin Luijten: ‘Buitendienstmedewerkers hebben we naar binnen gehaald. Zij vervangen bijvoorbeeld kantoorpersoneel met kinderen dat daardoor thuis kan werken.’

Net als Tilmans, signaleert Patrick Neering van de Noord-Hollandse Verfgroothandel Plug een hang naar hamstergedrag. Ook bij Bevela in Utrecht en de regio Groot Amsterdam is het ‘best druk’, meldt commercieel directeur Rob Dirks. Neering: ‘Wij krijgen veel vragen over onze voorraad. Wees gerust: die is op orde, hamsteren is niet nodig.’ Continuïteit is bij Plug het toverwoord, zegt Neering. ‘Het belang van blijven leveren prevaleert. Wel op een verantwoorde manier natuurlijk. De omzetten zijn op peil, ik denk dat het weer onze redding is.’

Richard Tilmans, Felix van der Putten Verf

Deurklinken desinfecteren

Qua hygiënerichtlijnen en de communicatie daarover doen alle grossiers wat ze moeten doen. Zoals Marcel Mars, die Sikkens Centers bestiert in Hoogeveen, Meppel en Hardenberg. Deurklinken, koffiezetapparaten en tafels worden met de regelmaat van de klok gedesinfecteerd. Icoontjes laten op verschillende plekken in één oogopslag zien wat de voorschriften zijn. Het toiletgebruik in de filialen blijft beperkt tot eigen personeel.

‘Wij drukken onze klanten op het hart per telefoon of mail te bestellen’, vertelt Mars. ‘De bestelde spullen zetten we vervolgens klaar met een naamkaartje erop of leveren we af op locatie. Ook hebben we een 24/7-afhaalkluis.’ Mars voelt zich fit en ziet de schilderswereld tot op heden gewoon doordraaien. ‘Dat verbaast me aan de ene kant, maar anderzijds juist niet. De mentaliteit is: valt het ene werk weg, dan pakken we het andere wel op.’

Marcel Mars, Sikkens Center Mars

Toch waarschuwt Van Büseck: ‘Niemand weet precies wat er gaat gebeuren, maar dit virus gaat effect hebben op de onderhoudsbranche. Mijn bedrijf is gezond en er is me alles aan gelegen de 140 mensen die ik in vaste dienst heb een inkomen te blijven garanderen. Gelukkig kunnen wij een stootje hebben.’

Belletje van de bank

Een telefoontje van ING Bank gaf de burger Van Büseck moed: ‘Ze vroegen me hoe ik ervoor stond. “Heb je liquide problemen, weet dan dat wij er voor je zijn. We hebben een noodfonds en laten een mooi bedrijf als Olijslager niet aan zijn lot over.” Dat gaf een heel prettig gevoel. We moeten als branche verstandig met deze situatie omgaan en niet in paniek raken.’

Wat doet het coronavirus met de schilderssector? Zzp’ers lijken tot nu toe aardig door te kunnen werken. Grotere bedrijven ook, al zetten zij alle zeilen bij én pakken ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zie ook: Corona mogelijk financiële strop vakscholen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Friese grossier gaat verder in ‘coronastijl’

Raymond Mas nieuwe directeur ProCoatings

Grossier Ter Hoeven heropent na brand in nieuw pand

Serné zegt onderwijs vaarwel maar blijft ‘Skills-man’

Predicaat Hofleverancier voor Van Es Glas en Verf


Naar archief >