Ga naar hoofdinhoud

Spaanse schilders zonder siësta


In twee eigen, nieuwe test- en trainingscentra beoordeelt en verbetert Covebo, ‘in de top-tien van grootste uitzendbureaus van Nederland’, zzp’ers en uitzendkrachten. Ook vaklieden uit andere landen. Spanje, als het om schilders gaat. En, bijzonder: accountmanager Peter Hogenbirk test kandidaten zelf op hun schildervaardigheid.

Spanje? Dan worden ze toch zeker ook op corona getest?
‘Ja, corona heeft aardig wat roet in het eten gegooid. We hebben nu zo’n 25 Spaanse schilders voor ons werken. Zonder de viruscrisis waren dat er nu minstens vijftig geweest. De mensen die hier zijn, zijn niet meer terug gegaan naar Spanje. Grote delen van Spanje zijn ‘oranje’, dus bij terugkomst in Nederland zouden ze twee weken in quarantaine moeten. Nu hebben we als Covebo wel een aantal quarantainehuizen, speciaal dus voor medewerkers van ons die zoiets overkomt, maar de verdiensten liggen voor hen dan ook stil. Dat is geen prettig vooruitzicht.’

Een vraag die voor de hand ligt: waarom Spanjaarden?
‘We zijn een groot uitzendbureau, vooral actief in de productie en logistiek en in de bouw en techniek. Met in Nederland 35 vestigingen en ook diverse eigen vestigingen in het buitenland: Oost-Europa en Zuid-Europa, waaronder Portugal en Spanje. In Nederland is na de economische crisis de markt enorm aangetrokken en nam het aantal allround vaklieden in onze kaartenbakken af. Die zijn in Nederland echt moeilijk te vinden. Dat is één van de redenen waarom we een test- en trainingscentrum hebben ingericht. We vinden: iedereen verdient een kans, maar kwaliteit staat voorop. Als iemand op zijn cv heeft staan dat hij tien jaar geleden eens twee jaar als schilder gewerkt heeft, dan wil je toch graag eerst zien wat hij kan, voordat je voor zo iemand bemiddelt.’

Dus…
‘Ik heb zelf een jaar of zeven in loondienst bij een schildersbedrijf gewerkt en daarna heb ik ruim zes jaar een eigen bedrijf gehad. Ik heb er dus, mag je wel zeggen, verstand van. Covebo had al langer een testruimte voor andere beroepen, onder andere voor installateurs. Dus zijn we er ook één voor schilders begonnen. Gaan we een middagje aan de slag: wat lakken, muren schilderen, eventueel behangen. Dan zie je al snel of hij kan schilderen of niet.’

En?
‘Soms zie je gewoon: hij kan het niet. Dan moet je ook eerlijk zijn. Iets anders is dat je ook zicht krijgt op wat voor soort schilder iemand is. Want het ene soort werk is het andere niet. Dan kun je dus veel gerichter mensen aan bedrijven koppelen.’

Koppelen jullie ook zzp’ers?
‘Zeker. In de afgelopen tijd zijn veel schilders zelfstandige geworden. Daar zitten er best veel bij die het ondernemerschap niet zo ligt: acquireren, factureren, et cetera. Voor hen bemiddelen we werk, tegen een marktconforme prijs. Ze factureren aan ons en wij factureren weer aan het schildersbedrijf. We betalen de zzp’ers wekelijks uit. Daar hebben we een door de Belastingdienst goedgekeurde raamovereenkomst voor. We bemiddelen op dit moment voor zo’n honderd zzp’ers en dat aantal groeit wekelijks.’

Juist. En nu die Spanjaarden.
‘Er zijn regio’s in Spanje en Portugal waar echt grote werkloosheid heerst. En het werk dat er is, wordt in vergelijking met Nederland zeer slecht betaald. Dan wordt het voor een vakman met een gezin en kinderen aantrekkelijk om elders meer te verdienen. Wij hebben in Spanje al een testlocatie, daar wordt gekeken of iemand ook inderdaad kan schilderen. Met dat dossier zoek ik hier werk voor hem. Als een schildersbedrijf de schilder wil laten komen, betalen we zijn ticket, halen we hem op van het vliegveld en brengen hem onder in onze eigen huisvesting. En dan beginnen we de eerste dag in ons testcentrum, hier in Nijkerk of in Eindhoven. Doen we een bakkie en gaan we aan de slag. Zo kan hij wennen aan Nederlandse verven en materialen. Op de eerste dag van zijn werkzaamheden gaan we altijd mee en helpen met opstarten.’

En? Werkt dat?
‘Meestal wel. Kijk: als schildersbedrijf moet je ook een beetje in je uitzendkrachten investeren, net als in je eigen personeel. Wij doen dus veel moeite. Maar als ze op het project dan alleen te horen krijgen van: ‘Ga daar die kozijnen maar doen, succes ermee’, dan gaat het soms niet goed. Je moet toch laten zien wat de gewoonte is, welk kwaliteitsniveau jouw bedrijf hanteert, hoe je gewend bent te werken.’

Zuidelijke mentaliteit, rond de middag een siësta…
‘Is helemaal niet zo. Wel heb ik de Spanjaarden niet horen klagen over de hitte. Het zijn prima vaklui, familievaders over het algemeen, die hier komen werken voor hun gezin. Ik hoor nooit klachten over op tijd komen of de kantjes er van aflopen. We stellen als voorwaarde dat ze Engels spreken en ze gedragen zich ook keurig. Het zijn fijne, hardwerkende vaklieden.

Jullie willen ook een trainingscentrum worden?
‘We zijn aan het verhuizen, van het centrum van Putten naar Nijkerk. En dat met de Spanjaarden ligt door corona dus even stil. Maar waar we naar toe willen, is dat we een eigen leermeester in dienst hebben en dat onze uitzendkrachten een soort certificaat krijgen met wat ze wel goed kunnen en ook met waar ze nog aan moeten werken. In onze test- en trainingscentra kunnen we de schilders die vaardigheden bijbrengen, zodat hun kwaliteit toeneemt en ze nog interessanter zijn voor Nederlandse schildersbedrijven.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan