Ga naar hoofdinhoud

Sociale schilders


Gek, aanstekelijk of juist serieus. Schilders en andere branchegenoten roeren zich op social media. Wat levert die digitale extraversie hen op? Is het een must of vooral een lolletje? En hoe pak je het goed aan? ‘Ik ben schilder, regisseur en cameraman ineen.’

Zoals Willie Wortel Lampje heeft, wijkt Indy nooit van de zijde van Paltemiro Alberto. ‘Hij is mijn beste maatje’, zegt Alberto over het knuffeldiertje dat geregeld opduikt in zijn filmpjes. Wie hem volgt op Instagram, kan het niet ontgaan zijn. Sinds dit voorjaar gaat de vakman uit Rotterdam los met korte video’s waarin hij de kijker met aanstekelijk enthousiasme meeneemt op zijn werkdag. Kort, grappig en strak gemonteerd. Ook een danspasje schuwt Alberto niet. En wie komt daar ineens om de hoek kijken? Juist, Indy. ‘Ik zag hem liggen in een bak bij het tankstation. Hij keek alsof hij wilde zeggen: neem mij mee. Indy helpt mij met tillen en afplakken, gelukkig valt zijn uurtarief mee’, lacht Alberto Schilder.

Michael Jackson

Sinds april plaatste hij zo’n tachtig filmpjes. Op hol geslagen creativiteit, noemt Alberto het. Meer fun dan strategie. Een selfiestick is het enige dat hij nodig heeft. ‘Ik heb in de entertainment-business gezeten en meegedaan aan talentenjacht X-Factor. Muziek was mijn leven: dansen, zingen, rappen, Michael Jackson-voetjes. Maar het is niet makkelijk om in die wereld je geld te verdienen. Schilderen vond ik ook leuk en ik heb de SchildersVakopleiding gedaan. Inmiddels ben ik schilder, regisseur en cameraman ineen.’

Jacqueline Deemter, leerling SchildersVakopleiding Assen, met leermeester Jan Metus in mediterrane sferen in Groningen-stad
FOTO: JON BAKEMA

Of zijn escapades op Instagram opdrachten opleveren? ‘Misschien. Mensen zien mij in elk geval als een vrolijke jongen, denk ik. Zolang ik het leuk vind, ga ik door. Ik wil mijn creativiteit kwijt kunnen.’ Dat uitgangspunt past in het advies dat Alger van Maaren schilders geeft. Met zijn bedrijf Social Paint helpt hij bedrijven in onze sector die zich bezighouden met social media en online marketing. ‘Doe iets wat bij je past op een medium waar jij je thuis voelt’, zegt Van Maaren. ‘Om dingen beeldend te maken, wat schilders goed kunnen, leent Instagram zich uitstekend. Daar hoeft weinig tekst bij. Ieder kanaal heeft zijn eigen publiek, het is belangrijk om dat in de gaten te houden.’

Blijf authentiek, stelt Van Maaren. ‘Anders ga je steeds iets doen dat heel veel moeite kost. En het moet juist niet te veel moeite kosten.’ Jon Bakema is zo’n man die met plezier en regelmaat het Instagram- en Facebookaccount van SchildersVakopleiding Assen bijhoudt. ‘Dat is absoluut een bewuste strategie van ons’, zegt de opleidingsmanager. ‘Ik hoor simpelweg te vaak: “Je kunt altijd nog schilder worden”, of: “Schilderen, moet je daarvoor naar school dan?”. Dat voelt als een schop tegen het zere been. Ik kan met droge ogen beweren dat wij een prachtig vak hebben. Als ik onze studenten bezoek op hun werkplekken, zie ik superenthousiaste leermeesters. Dat breng ik graag in beeld. Ik doe daarbij mijn best de foto’s en bijbehorende teksten zo leuk en origineel mogelijk te maken.’

Eigen stijl

Het aantal reacties op de berichten van Bakema neemt toe en ook de volgers blijven komen. Een langzaam proces, maar volgens Van Maaren is dat geen reden tot zorg. ‘Je moet rekenen dat je de eerste resultaten pas na drie maanden ziet. Het is vooral doorzetten en proberen je eigen stijl te vinden. Wees ook niet bang om kennis te delen en daarmee als het ware gratis iets weg te geven. Daarmee laat je zien dat jij er iets van snapt.’

John Edens heeft 26.000 volgers op YouTube
FOTO: JMS

Zoals schilder John Edens al een hele tijd doet. Hij begon tien jaar geleden op YouTube met gratis tips: hoe schilder je een kozijn? ‘Ik werd vervolgens benaderd door mensen of ik bij hen aan het werk wilde. Je zet jezelf neer als expert, helpt iemand die geen ervaring heeft. Een win-winsituatie.’ De Apeldoorner richt zich vooral op de doe-het-zelver, maar inmiddels ook steeds meer op vakgenoten. Het draait volgens hem om engagement. ‘Niet iets roepen op basis van “koop mij” of “we hebben weer nieuwe kortingen”. Dat is tijdverspilling. Genereer betrokkenheid, laat je expertise zien. Ja, je geeft veel weg, maar op een deskundige manier. De kunst is: hoe neem je mensen mee in wat jij vertelt?’

Rond die vraag geeft hij bedrijven YouTube-trainingen. Zelf heeft Edens 26.000 volgers op het online videokanaal. ‘Als een sociaal medium ziet dat jij kijkers trekt, werkt het algoritme zo dat je ook in de tweede of derde ring van die mensen verschijnt.’ Edens maakt ook filmpjes voor een vijftal bedrijven. De verhouding schilderen/social media is bij hem fiftyfifty. ‘Ik neem niet alle aanvragen aan, die luxe positie heb ik.’

#Vaksjaak

Ook druk met serieuzere vakfilmpjes is Ruben van der Kruis uit Maarheeze. Begonnen met Facebook en Instagram, is hij nu vooral actief op LinkedIn. ‘Mijn best lopende platform.’ Voornaamste motivatie voor de Brabantse schilder: het niveau hoog houden. ‘Ik ga minimaal voor een 9 en hoop anderen te inspireren ook voor het maximale te gaan. Schilders zijn trots, ik ook en dat laat ik graag zien.’ Nieuwste plannetje van Van der Kruis is een wedstrijd waarin vakbroeders en -zusters elkaar uitdagen onder de noemer #Vaksjaak. ‘Wie schildert de mooiste spiegeldeur?’

Voor zijn provinciegenoten van Schildersbedrijf D’n Ham telt vooral de lach. ‘Wij geven info met een knipoog’, zegt Joeri van Ham. ‘Er is al zoveel serieus.’ Met zijn compagnon Sjeffie van Esch pakt hij de laatste maanden door op Facebook en Instagram. ‘We maken er echt werk van en huren een cameraman in. Het kost een beetje moeite, maar je creëert reuring en daar heb je profijt van.’ Conclusie: allemaal op social media en de bomen zullen tot in de hemel groeien? Alger van Maaren schudt zijn hoofd: ‘Doe wat jij leuk vindt. Als je social media helemaal niets vindt, doe er dan vooral niets mee. En ga daar prat op.’

Voor Joeri van Ham (links) en Sjeffie van Esch uit Den Dungen telt online vooral de lach
FOTO: SCHILDERSBEDRIJF D’N HAM

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan