Wat zijn de mogelijkheden en hoe ervaren ondernemers het praktisch gericht onderwijs? DeOndernemer.nl nam een Spos onder de loep.
Ton van Workum van het Spos Zwolle heeft inmiddels twintig jaar ervaring met deze vorm van onderwijs. Bij een BOL-opleiding gaan leerlingen vier dagen naar school en ze werken een dag in de praktijk. De andere groep werkt vier dagen en gaat de laatste dag naar school, dit zijn de BBL-leerlingen.
Schildersopleiding
Het Samenwerkingsverband PraktijkOpleiding Schilderen (SPOS) is een bedrijf dat leerlingen werft, selecteert en begeleidt voor schildersbedrijven in de regio Zwolle. Het gaat hier niet direct om echte ‘arbeidsplaatsen’ maar om het werven van leerlingen voor leerwerkplekken van vier jaar.
Het Samenwerkingsverband PraktijkOpleiding Schilderen (SPOS) is een bedrijf dat leerlingen werft, selecteert en begeleidt voor schildersbedrijven in de regio Zwolle. Het gaat hier niet direct om echte ‘arbeidsplaatsen’ maar om het werven van leerlingen voor leerwerkplekken van vier jaar.
“Het doel van deze onderwijsvorm is een arbeidsplaats”, vertelt Ton van Workum, directeur van SPOS Noord-Oost. ‘Bedrijven vragen ons om een leerling. Wij hebben goede contacten met de scholen, de decanen geven de geschikte jongens aan ons op. Zo kunnen wij een match maken.
“Als de leerling zich aanmeldt gaat hij, na een praktisch introductieprogramma, vier dagen naar het leerbedrijf en één dag per week naar school. In de winterperiode krijgen ze extra cursussen van het SPOS, zoals glas zetten en behangen. Zo worden ze breed opgeleid als vakman.”
Voor- en nadelen
De leerlingen die een contract tekenen, krijgen van het SPOS een maandsalaris en hun opleiding wordt ook gedeeltelijk gefinancierd door de instelling. Van Workum: “Voor een bedrijf werkt een BBL-er in loondienst kostenverhogend. Er zijn bedrijven die denken dat ze leerlingen op kunnen leiden zonder extra kosten. Dat is in dit geval niet zo, ze betalen namelijk mee aan de ontwikkeling van de leerling.”
De leerlingen die een contract tekenen, krijgen van het SPOS een maandsalaris en hun opleiding wordt ook gedeeltelijk gefinancierd door de instelling. Van Workum: “Voor een bedrijf werkt een BBL-er in loondienst kostenverhogend. Er zijn bedrijven die denken dat ze leerlingen op kunnen leiden zonder extra kosten. Dat is in dit geval niet zo, ze betalen namelijk mee aan de ontwikkeling van de leerling.”
Na jaren van investeren neemt een ondernemer de leerling vaak in dienst. “Dit komt mede doordat er in de leerling geïnvesteerd is, maar daarnaast omdat de jonge schilder helemaal ingeburgerd is in het bedrijf “, vertelt Van Workum. “
Een ander voordeel van dit systeem is dat we steeds meer leerlingen hebben die met een goede basis het schildersvak ingaan. Ze hebben veel meer kennis over de inhoud van het vak dan vroeger. Deze verbreding en verdieping kun je alleen leren door een goed praktisch scholingsdeel, aangevuld met theorie, waardoor je in het bedrijfsleven beter functioneert!”
Lees het complete artikel op DeOndernemer.nl
Lees meer nieuws:
Bekijk een relevant dossier:
Wat zijn de mogelijkheden en hoe ervaren ondernemers het praktisch gericht onderwijs? DeOndernemer.nl nam een Spos onder de loep.
Ton van Workum van het Spos Zwolle heeft inmiddels twintig jaar ervaring met deze vorm van onderwijs. Bij een BOL-opleiding gaan leerlingen vier dagen naar school en ze werken een dag in de praktijk. De andere groep werkt vier dagen en gaat de laatste dag naar school, dit zijn de BBL-leerlingen.
Schildersopleiding
Het Samenwerkingsverband PraktijkOpleiding Schilderen (SPOS) is een bedrijf dat leerlingen werft, selecteert en begeleidt voor schildersbedrijven in de regio Zwolle. Het gaat hier niet direct om echte ‘arbeidsplaatsen’ maar om het werven van leerlingen voor leerwerkplekken van vier jaar.
Het Samenwerkingsverband PraktijkOpleiding Schilderen (SPOS) is een bedrijf dat leerlingen werft, selecteert en begeleidt voor schildersbedrijven in de regio Zwolle. Het gaat hier niet direct om echte ‘arbeidsplaatsen’ maar om het werven van leerlingen voor leerwerkplekken van vier jaar.
“Het doel van deze onderwijsvorm is een arbeidsplaats”, vertelt Ton van Workum, directeur van SPOS Noord-Oost. ‘Bedrijven vragen ons om een leerling. Wij hebben goede contacten met de scholen, de decanen geven de geschikte jongens aan ons op. Zo kunnen wij een match maken.
“Als de leerling zich aanmeldt gaat hij, na een praktisch introductieprogramma, vier dagen naar het leerbedrijf en één dag per week naar school. In de winterperiode krijgen ze extra cursussen van het SPOS, zoals glas zetten en behangen. Zo worden ze breed opgeleid als vakman.”
Voor- en nadelen
De leerlingen die een contract tekenen, krijgen van het SPOS een maandsalaris en hun opleiding wordt ook gedeeltelijk gefinancierd door de instelling. Van Workum: “Voor een bedrijf werkt een BBL-er in loondienst kostenverhogend. Er zijn bedrijven die denken dat ze leerlingen op kunnen leiden zonder extra kosten. Dat is in dit geval niet zo, ze betalen namelijk mee aan de ontwikkeling van de leerling.”
De leerlingen die een contract tekenen, krijgen van het SPOS een maandsalaris en hun opleiding wordt ook gedeeltelijk gefinancierd door de instelling. Van Workum: “Voor een bedrijf werkt een BBL-er in loondienst kostenverhogend. Er zijn bedrijven die denken dat ze leerlingen op kunnen leiden zonder extra kosten. Dat is in dit geval niet zo, ze betalen namelijk mee aan de ontwikkeling van de leerling.”
Na jaren van investeren neemt een ondernemer de leerling vaak in dienst. “Dit komt mede doordat er in de leerling geïnvesteerd is, maar daarnaast omdat de jonge schilder helemaal ingeburgerd is in het bedrijf “, vertelt Van Workum. “
Een ander voordeel van dit systeem is dat we steeds meer leerlingen hebben die met een goede basis het schildersvak ingaan. Ze hebben veel meer kennis over de inhoud van het vak dan vroeger. Deze verbreding en verdieping kun je alleen leren door een goed praktisch scholingsdeel, aangevuld met theorie, waardoor je in het bedrijfsleven beter functioneert!”
Lees het complete artikel op DeOndernemer.nl
Lees meer nieuws:
Bekijk een relevant dossier: