De prijzen vielen mij nog enigszins mee. Lease vanaf zo’n 450 euro, maar nog steeds te duur voor een simpele zelfstandige als ik. Ik diesel nog wel even fossielvrij door met Neste MY diesel. Wel heb ik heb me redelijk verdiept in het elektrisch rijden en denk, nee weet, dat het de toekomst is. Al kom ik veel tegenstanders tegen die allerlei argumenten hebben tegen elektrisch rijden. Veel mensen hebben nou eenmaal moeite met grote veranderingen en zoeken dan naar zaken waardoor ze de verandering kunnen vertragen of nog liever, tegenhouden. Dat gaat niet lukken bij de elektrificatie van het wagenpark. Hoewel er een klein deel waterstof gaat worden, zal binnen tien jaar de meerderheid van de auto’s elektrisch zijn. Heel fijn voor de mensen in de binnensteden. Eigenlijk fijn voor iedereen.
Zo zal het ook het schildersbusje vergaan. Over een paar jaar zijn alle nieuw te kopen bestelbusjes gewoon elektrisch en word je gek aangekeken als je nog een diesel koopt. Een diesel waarop je waarschijnlijk flink zal afschrijven, want geen restwaarde. Sommige schildersbedrijven lopen hier alvast op vooruit. Zoals Smits Vastgoedzorg uit Rotterdam. Zij investeerden in een dak vol zonnepanelen, een tiental snellaadpalen en zeventien elektrische Volkswagen personenauto’s (foto boven). In de loop van 2021 gaat een fors deel van de bestelbusjes ook vervangen worden door elektrische. Superslim natuurlijk, duurzamer dan diesel, nooit meer tanken, nauwelijks administratie van tankbonnetjes, overal de stad in kunnen en lekker stil. En nu nog veel marketingwaarde. Je kan je er nog mee onderscheiden. Dat is over twee jaar alweer voorbij. Dan is er geen groot onderhoudsbedrijf meer dat nog dieselvoertuigen koopt. Maar voor nu scoor je er bij opdrachtgevers dikke punten mee.
En voor de twijfelaars, niet alleen Opel (PSA) en Volkswagen zetten er vol op in, ook andere merken komen met een serieus elektrisch offensief wat goed is voor de concurrentie en uiteindelijk fijn is voor de prijzen. Elektrisch rijden is onomkeerbaar geworden.