Personeelsadvertenties die via een online vacaturebank worden uitgezet
worden door ruim zestig procent van de doelgroep gezien. Ook in de
bouw. Daarmee is het de meest effectieve manier van vacatures
communiceren.
Dat concludeerde onderzoeksbureau
Bronkhorst Strategie & Marketing.
Bronkhorst Strategie & Marketing.
Het onderzoeksbureau nam zelf de proef op de som en
plaatste 14 bouwvacatures online. Dat leverde binnen twee weken vijftien
kandidaten op. Niet slecht in een branche waar het aantal moeilijk vervulbare
vacatures snel is opgelopen tot 63 procent.
plaatste 14 bouwvacatures online. Dat leverde binnen twee weken vijftien
kandidaten op. Niet slecht in een branche waar het aantal moeilijk vervulbare
vacatures snel is opgelopen tot 63 procent.
In bijna alle gevallen begint de zoektocht naar een nieuwe baan tegenwoordig op internet. Dat is een van de redenen waarom de online vacaturebanken zo goed scoren.
Veel bedrijven plaatsen hun vacatures ook op de eigen site. Maar omdat die zelden geoptimaliseerd zijn voor zoekmachiens (ze kunnen niet makkelijk gevonden worden via Google of Yahoo), bereiken die vacatures maar zo’n 39 procent van de doelgroep.
Overigens bereikt een advertentie in een ‘papieren’ dagblad volgens de onderzoekers nog altijd 48 procent van de doelgroep.