Ga naar hoofdinhoud

‘Glas is veel complexer geworden’


Op de winkel passen is niets voor Roy van Leeuwen. Dat komt goed uit, want de nieuwe directeur van Kenniscentrum Glas mag zijn organisatie veel meer voor het voetlicht brengen. En volgens zijn voorganger Theo van der Zwaan is hij daar geknipt voor.

Als ik Theo van der Zwaan mag geloven, ben jij een soort commercieel wonderkind.
(Grijnst) ‘En wie ben ik om Theo tegen te spreken? Wij hebben een heel andere achtergrond. Theo komt uit het onderwijs en heeft sinds 2005 bij Kenniscentrum Glas een heel gezonde club opgebouwd én achtergelaten. Hij zag het als zijn missie het kennisniveau in de branche naar een hoger plan te tillen. Dat zie ik zeker ook als mijn doel. Ik heb, uiteraard, goed nagedacht voor ik hierin stapte. Wil ik dit? Het antwoord is ja. En dan ga ik ook vol gas.’

Lekker energiek. Kun je kort je pad schetsen richting deze functie?
‘Ik ben geboren in Nijmegen en woon al jaren in Malden. Na het vwo ben ik naar de hts gegaan, elektrotechniek. Mijn eerste baan was bij Bovema Ventilatietechniek. Daar kwam ik in aanraking met de combinatie techniek en commercie. De theorie had ik op school geleerd en nu ging ik de buitendienst in, eigen projecten verkopen en begeleiden.’

Wanneer raakte je in het glas verzeild?
‘Via zusterbedrijf Bovema Glas, na eerst nog even in de elektronische beveiliging te hebben gewerkt. Maar dat was niet mijn wereld: te veel koude acquisitie, steeds weer nieuwe klanten werven. Terwijl ik wil bouwen aan een relatie met de klant, voor de lange termijn. Dat ligt mij meer. Bij Bovema werd ik verkoopleider, tot Scheuten Glas uit Venlo in 2000 aanklopte. Daar hield ik me bezig met onder meer brandwerend glas, om uiteindelijk terecht te komen in het commercieel management. Ook had ik de productgroep Solar in mijn portefeuille: glasplaten waartussen zonnecellen zijn aangebracht, als extra functie om energie op te wekken.’

Hoe heb jij de Nederlandse glassector leren kennen?
‘Als een bijzonder en klein wereldje. Ik was er verbaasd over hoe goed men elkaar kent. Er is een enorme verwevenheid van de verschillende partijen, die enerzijds producten bij elkaar kopen en anderzijds elkaar beconcurreren.’

En toen kwam Kenniscentrum Glas langs…
‘Ja, na een sabbatical van een half jaar en een korte periode als interim-manager. Wat mij aantrok in de vacature van het Kenniscentrum: de zelfstandigheid, het aansturen van een klein team met een hoge mate van betrokkenheid en zelf een bijdrage leveren aan de uitvoering. Ik kan mijn kennissenkring in de glasbranche volledig benutten. Bovendien spreken scholing en advisering mij aan, toch twee kerntaken van het Kenniscentrum.’

Waarom ben jij geschikt?
‘Het idee is dat ik richting geef aan verdere groei. Dat spreekt mij aan, want op de winkel passen is niets voor mij. Ik wil nieuwe dingen doen, een koerswijziging inzetten. Nee, geen revolutie, maar wel een evolutie, die ook weer niet té langzaam moet gaan.’

Roy van Leeuwen als een soort Che Guevara-light in de glaspolder?
‘Het Kenniscentrum Glas herpositioneren, daar gaat het om. Voldoet ons productpalet nog wel? Welke kansen liggen er? Neem de huidige crisis. Die dwingt ons tot een ander cursusaanbod, veel meer digitaal. Een blijvende behoefte, denk ik. Daarnaast geven wij steeds meer glasadvies. Ga maar na hoezeer het product glas is veranderd in twintig jaar tijd, hoeveel complexer het is geworden. Het moet niet alleen zonwerend zijn, maar ook brand- en inbraakveilig. En zo zijn er nog veel meer eisen en normen. Wij moeten bij meer doelgroepen laten zien dat wij dé partij zijn voor scholing en voorlichting. Daarom denk ik dat Theo mijn commerciële kwaliteiten aanstipte.’

Wat kunnen jullie voor glasplaatsende schilders betekenen?
‘Zij zijn een belangrijke doelgroep voor ons. Grote schildersbedrijven hebben vaak een aparte tak voor glaszetten. De kennis op dat gebied moeten we op niveau brengen, ook vanwege de continue instroom in de branche. Zeer hypothetisch voorbeeld: het vervangen van een draadglasruit waarbij ter plekke blijkt dat doorvalveiligheid moet worden gerealiseerd. Wij weten dat draadglas niet doorvalveilig is. Weet elke schilder dat ook? Het beste voorkom je dat hij in de positie komt dat hij zo’n ruit moet vervangen door hetzelfde type, dat vandaag de dag niet meer voldoet. Daarom is ook hier informatieverstrekking belangrijk. Een taak voor ons.’

Met of zonder OnderhoudNL Glas?
‘Met! In een relatief kleine branche moet je elkaar niet beconcurreren, maar versterken. Daarom werken we ook al nauw samen. Een deel van de trainingen verzorgen we samen, wij maken documentatiemateriaal voor OnderhoudNL en zij geven ons informatie over hun doelgroep.’

Zin om aan de slag te gaan?
‘Ja, heel veel. Ik mag een mooie organisatie met kundige mensen voortstuwen. Een stip op de horizon? Maximaal commercieel presteren binnen onze kaders en doelstellingen, kwaliteit leveren en klanten optimaal bedienen tegen een eerlijke prijs. Zo gauw iedereen ons weet te vinden als hét expertisecentrum op het gebied van glas, hebben wij ons werk goed gedaan.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan