Ga naar hoofdinhoud

Onderbouw altijd een kleuradvies


Grote kans dat je al eens werk van Fabienne Bruyninckx (foto) bent tegengekomen. Met haar designbureau Bruyninckx Designers ontwikkelde ze in de afgelopen jaren tal van kleurcollecties, onder andere voor verffabrikant PPG. Ze gaf er ook masterclasses in. In februari verzorgt ze, in samenwerking met Sigma Coatings, een aantal gratis webinars voor schilders.

Veel schilders doen niet aan kleuradvies. De meeste mensen willen toch grachtengroen, gebroken wit of RAL 9010.
‘Dan doen ze zichzelf tekort. Je wilt toch kennis van kleur hebben. Stel, je klant wil een bepaalde muur paars. Dan is het goed dat je weet hebt van de werking van kleur, licht en reflectie, want dan kun je adviseren wat voor sóórt paars en waar die te gebruiken in de ruimte. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar je kunt mensen wel helpen hun voorkeur zo goed mogelijk toe te passen. Stel, de mensen wille een hoek knalgeel en dat wordt dan hun werkhoek. Je kunt je dan afvragen of die mensen wel de hele dag door die hoge energie zullen verdragen. Ook dan kan je adviseren. Maar verder zie ik ook de interesse in kleur in de hele maatschappij toenemen, men wil niet alleen nog maar wit.’

Nee?
‘Nee. Niet dat ik iets tegen witte ruimten heb, ik ken prachtige witte ruimten met soms maar een heel klein grijsaccent. Maar overal wordt kleur steeds serieuzer genomen. Decoratie ook. Denk maar eens aan hoe de gemiddelde restaurants en bars er twintig jaar geleden uitzagen, een keten als Van der Valk. Vergeleken met toen zijn dat nu kleurpaleizen. Ondernemers, zorginstellingen, kantoorinrichters, scholen, de kennis over wat kleur met ons doet neemt toe en de toepassingen van kleur ook. In scholen creëert men met kleur onderscheid tussen plekken voor concentratie en omgevingen voor ontspanning. In grote gebouwen kan kleur de oriëntatie verbeteren, zodat mensen makkelijk hun weg vinden en zal kleur de werksfeer bevorderen. Particulieren die in zo’n gekleurde omgeving werken willen dat thuis ook.’

En Instagram…
‘Sociale media spelen een rol, zeker. Vooral in het durven uitproberen van kleuren. Op je telefoon verander je van filter. In huis denken mensen sneller: laat ik eens wat uitproberen, het is maar verf, het kan er altijd af.’

Maar dat gaat ook wel vaak mis.
‘Precies. Iedereen denkt verstand van en gevoel voor kleur te hebben. Terwijl: het is een wetenschap. Ik ben zelf opgegroeid in dit bedrijf, dat gesticht is door mijn vader, een graficus. Ik ben bij hem in de leer geweest, heb in Parijs gestudeerd en aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Het leren over kleur houdt nooit op. Een goed kleuradvies moet je kunnen onderbouwen: je kunt dan vertellen waarom je nu juist dit palet gekozen hebt om tot een juist evenwicht of een ideale harmonie te komen.’

Dat is ook wel een reden om er niet aan te beginnen, als eenvoudige schilder.
‘De basisprincipes kun je leren. En daar is geen speciaal kleurgevoel voor nodig, maar gewoon kennis. In mijn cursussen merk ik vaak dat mensen al jaren met bijvoorbeeld de NCS-waaier werken, maar dat ze nooit geweten hebben dat de kleurcodes hen op weg kunnen helpen. Je hoeft niet steeds die hele waaier door om een iets gelere of iets lichtere kleur te vinden, je kunt gewoon op nummer zoeken waar je die variant kunt vinden. Dat scheelt tijd en je komt deskundiger over. Maar: de NCS-waaier is een mathematisch opgezette werktool, zonder esthetische uitstraling.’

In tegenstelling tot die Voice of Colour waar u les in geeft.
‘Inderdaad. Dat is een kleurcollectie waar PPG al in veel landen mee werkt. Er zitten meer kleuren in dan in de NCS-waaier. Alleen is de Voice of Colour veel meer gerangschikt uit beleving: kleurgroepen naast elkaar, verlopend van licht, via middentonen naar verzadigd. Je hebt er als gebruiker meteen meer gevoel bij, vooral als je je aan regels houdt om de juiste verhouding tussen lichte en meer verzadigde kleuren te vinden. Het gaat om het bereiken van een harmonisch geheel. En je klant zal je kleuradvies door deze waaier ook sneller begrijpen.’

Veel schilders hebben geen zin om een klant kleuren op te dringen.
‘Maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. Slechte kleuradviseurs richten elke woning in zoals zij het mooi vinden. Niets erger dan mensen die zeggen: “We vinden het matig mooi, maar onze adviseur zei dat deze trendkleuren perfect bij ons pasten.” We gaan een slag dieper dan dat, voorbij de trends en de waan van de dag: waar is een ruimte voor bedoeld, hoe gaan de mensen het beleven en wat is hún smaak, wat vinden zíj mooi? Vandaaruit ga je op zoek naar een mooi palet. En dat is ook voor mij nog elke dag ook een kwestie van durven: “Als we nu deze combinatie hebben, wat gebeurt er dan als ik deze kleur nog iets verzadigder kies, of die juist iets helderder?” Op zo’n moment ontstaan echt sprekende kleurcombinaties die bij de mensen passen en niet snel gaan vervelen.’

Dat gaat u allemaal uitleggen in die webinars.
‘Inderdaad. We willen onze kennisoverdracht weer oppakken en door de coronacrisis doen we het dan online. Bruno Dethune van Sigma verzorgt de basismodule over algemene kleurtheorie. Ik geef de twee andere webinars over alle kleurtools en het werkelijke gebruik in de praktijk. Op 9, 10 en 11 februari worden alle drie de webinars gegeven. Maar ik raad iedereen die niet al over voorkennis beschikt aan de hele serie in de juiste volgorde te volgen. Anders is het een beetje alsof je eerst leert rijden op een mountainbike en daarna moet overstappen op een driewieler.’

Meer over schilderen en coaten lezen? Bekijk onze categoriepagina.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan