Ga naar hoofdinhoud

Fusie tussen twee Apeldoornse familiebedrijven


Soms valt opeens alles op z’n plaats. Dat is zeker het geval bij de fusie van de twee Apeldoornse schildersbedrijven te Loo Meesterschilders en Steven Jansen. Half december zaten ze voor het eerst serieus aan tafel, in januari was de kogel door de kerk. “Als het goed voelt, moet je schakelen.” Een gesprek over kansen, schaalgrootte en continuïteit.

“Heel ingewikkeld is onze bedrijfsfilosofie nooit geweest: hard werken en goed op de centjes passen. We hebben het bedrijf rustig opgebouwd, stapje voor stapje, met in ons achterhoofd dat we het voor onze jongens deden. Eigenlijk is het een ouderwets bedrijf met een heldere structuur en duidelijke leiding.” Een fragment uit een interview met Stef en Leny Jansen toen zij hun bedrijf in 2005 overdroegen aan hun zoons Steven en Richard. Volgens dezelfde filosofie bouwden zij gestaag verder aan het schildersbedrijf Steven Jansen in Apeldoorn.

Als het nodig is, kunnen de beide broers echter snel schakelen. Dat bleek eind vorig jaar toen plaatsgenoot Henny te Loo van te Loo Meesterschilders opeens binnenliep. Steven Jansen: “We kwamen elkaar wel eens tegen, maar voornamelijk als concurrent. Vroeger hebben wij ook wat projecten samen gedaan. De komst van Henny, om samen over de toekomst filosoferen, zette ons aan het denken. Geeft weer nieuwe energie. We zochten al enige tijd naar verbreding in de markt. Het is natuurlijk prachtig als we dat samen met de kennis en kunde van Henny kunnen oppakken.”

Geen opvolger
Drie stappen terug in de tijd. Henny te Loo, de derde generatie aan het roer van te Loo Meesterschilders in Apeldoorn, was al enige tijd bezig de continuïteit van het ruim 90 jaar oude familiebedrijf (zie kader) veilig te stellen. Een interne opvolger was er niet en zijn zoon ambieert een carrière in international business.

Ook miste de 55-jarige ondernemer de slagkracht om wat grotere projecten aan te kunnen. “Met twaalf man personeel ben je te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Terwijl organisatorisch tegenwoordig veel meer van een schildersbedrijf wordt gevraagd dan vijftien jaar geleden.”

Dat was de reden dat Te Loo in gesprek was met enkele grote schilders- en onderhoudsbedrijven buiten de regio om te kijken of er mogelijkheden waren om te worden overgenomen. “Ik wilde rust creëren rond mijn persoon en in de organisatie. Me minder met operationele zaken bezighouden en meer concentreren op commerciële activiteiten. Daar ligt mijn kracht. Ik kwam tot de conclusie dat die bedrijven niet zozeer op meer omzet zaten te wachten, maar vooral behoefte hebben aan goede handjes. Ik had echter een onderneming te verkopen. Dat vertegenwoordigt meer dan alleen handjes. Wij zijn geen productiebedrijf, maar hebben een naam opgebouwd qua vakmanschap, service en persoonlijke betrokkenheid met opdrachtgevers. Het voelde niet goed.”

Dichter bij huis
De oplossing bleek dichter bij huis te liggen dan van te voren was ingeschat. “Op dat moment reed ik langs een keet van Steven Jansen en besloot daar een kop koffie te gaan drinken.” Dat was half december 2020. Daarna ging het snel. “Na drie of vier gesprekken waren we eruit”, stelt Steven Jansen.

Henny te Loo (rechts) en Richard (links) en Steven Jansen kiezen er bewust voor om als één bedrijf verder te gaan, maar met twee labels in de markt te opereren

“Wat goed is, kan snel komen. Er is een persoonlijke klik; Henny is net als ons een gevoelsmens en transparant. Het gaat niet alleen om het geld, maar samen mooie dingen willen doen. We zijn beide familiebedrijven, geen mammoettankers die moeilijk van koers veranderen. Als het goed voelt en de omstandigheden vragen erom, dan moet je schakelen.”

Beide bedrijven zijn met terugwerkende kracht per 1 januari samengevoegd en alle bedrijfsactiviteiten zijn inmiddels ondergebracht op de vestiging van Steven Jansen aan Jean Monnetpark 17 in Apeldoorn. “We hebben haast gemaakt voor optimale synergie en ik moest ook uit mijn oude pand, want dat heb ik per 12 februari verhuurd”, vertelt Te Loo.

Hij treedt in dienst als commercieel directeur van de gefuseerde onderneming. Richard Jansen (49) is financieel directeur en Steven Jansen (50) algemeen directeur. Het managementteam wordt gecomplementeerd door Ramon Hofman die de contacten met woningcorporaties en VvE’s onder zijn hoede heeft.

Te Loo: “We hebben dezelfde zienswijze hoe je een bedrijf moet runnen. Bij Steven Jansen is het bedrijf wat groter, maar we hangen dezelfde waarden aan. Beide familiebedrijven zijn gevestigde namen in de markt, die kwaliteit en vakmanschap uitstralen.” Dat is ook de reden dat na de fusie beide bedrijfsnamen worden gehandhaafd.

Twee labels
“Eén bedrijf, twee labels”, verduidelijkt Steven Jansen. Het gelijknamige familiebedrijf dat in 1980 werd gesticht door zijn vader en moeder (zie kader) profileert zich als een multifunctioneel onderhoudsbedrijf: de schilder die ook glas zet, timmert en isoleert.

“Wij hebben ons ontwikkeld tot een sterke partner op het gebied van totaalonderhoud. Waar het kan middels resultaatgericht samenwerken (RGS). Dan bieden we keuze in onderhoudsscenario’s. In deze regio doen we op deze manier grote projecten voor woningbouwcorporaties en VvE’s. Wij werken niet met contracten, maar met raamovereenkomsten. Noem het maar abonnementen; als het niet bevalt, kun je de samenwerking gewoon opzeggen. We proberen RGS-trajecten ook steeds meer in het onderwijs en de zorg toe te passen.”

Te Loo Meesterschilders heeft zich de laatste decennia vooral gespecialiseerd in monumentaal vastgoedonderhoud en retail. “Bij dit laatste moet je denken aan onderhoud en restylen van winkelformules”, legt Te Loo uit. “Wij blijven dit segment onder de bekende naam bedienen. Te Loo Meesterschilders positioneren we als premiummerk. Het mooie is echter dat ‘mijn’ bestaande klanten nu gebruik kunnen maken van de schaalgrootte en slagkracht van het grotere schilders- en onderhoudsbedrijf Steven Jansen. Ook in deze tak van sport moet je soms opeens kunnen opschalen. Samen kunnen we nu alles aan.” De nieuwe organisatie heeft ruim vijftig vakmensen in dienst, waaronder vier timmerlieden.

Grootste uitdaging
De trein rijdt, nu is het zaak de organisatie verder te fine tunen en proberen te groeien, aldus Te Loo, die in de omgeving van Apeldoorn ook bekend is als ‘crooner’. Voor corona zong hij als hobby bijna elke vrijdagavond live in ‘de Werkplaats’ van restaurant Huisje James in Apeldoorn.

“De grootste uitdaging? Essentieel is dat we goede vakmensen aan ons weten te binden. Natuurlijk heb je met instroom via de Schildersvakopleiding te maken, maar ik denk dat we er ook niet aan ontkomen om in de toekomst meer mensen zelf intern op te leiden. Daarna is het de uitdaging deze jongelui vast te houden. Gelukkig hebben zowel te Loo Meesterschilders als Steven Jansen een goede naam op dat gebied. Wij zijn niet alleen transparant naar onze klanten, maar ook naar het personeel. Nu wij met z’n drieën op deze trein zijn gesprongen, kunnen anderen meerijden en zich als persoon verder ontwikkelen. Van elkaar kun je nog ontzettend veel leren. Dat maakt het ook leuk voor alle partijen.”

Familiebedrijven
Stef en Leny Jansen richtten in 1980 schildersbedrijf Steven Jansen bv op. Het familiebedrijf ontwikkelde zich tot een multifunctioneel onderhoudsbedrijf, dat in 2005 werd overgenomen door hun zoons Steven jr. en Richard. Tot de klantenkring behoren woningcorporaties, bedrijven, overheidsorganisaties, zorginstellingen, particulieren en Verenigingen van Eigenaren.
Henny te Loo, de grootvader van de huidige directeur Henny te Loo, begon ruim 90 jaar geleden met te Loo Meesterschilders aan de Deventerstraat in Apeldoorn. Henny jr. nam in 1986 het bedrijf van zijn vader over. Het bedrijf specialiseerde zich in monumentaal vastgoedonderhoud en retail. In 2011 werd te Loo Meesterschilders uitgeroepen tot de overall winnaar van de Nationale SchildersVakprijs met schilder- en behangwerk in het multifunctioneel zorgcentrum Dok Zuid/Het Goed in Apeldoorn.

Foto’s: Koos Groenewold

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan