Ga naar hoofdinhoud

Vanaf 15 maart subsidie voor elektrische bestelauto


Vanaf 15 maart a.s. kunnen ondernemers 10 procent van de netto catalogusprijs van een elektrische bestelauto door de overheid gesubsidieerd krijgen, met een maximum van 5.000 euro.

De subsidieregeling moet de overstap van bestelauto’s met een verbrandingsmotor naar zero-emissie bestelauto’s ook voor kleine ondernemers vergemakkelijken.

De subsidie is vanaf 15 maart aan te vragen op de site van de RVO. Daar worden eveneens tal van voor de hand liggende vragen beantwoord.

Er is voor 2021 in totaal 22 miljoen euro beschikbaar voor e-bestellers van de categorieën N1 en N2. Tot en met 2025 zit er in totaal 185 miljoen euro in de subsidiepot. Dat moet goed zijn voor zo’n 44.000 voertuigen, denkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De zogenoemde Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) bedraagt per elektrische bestelauto maximaal 10 procent van de netto catalogusprijs, met een maximum van 5.000 euro. De subsidie geldt voor de voertuigklassen N1 en N2, wat betekent dat ook net iets zwaardere bestelauto’s tot 4,2 ton GWV gebruik kunnen maken van de subsidieregeling, meldt vakblad Bestelauto.

Voorwaarden
Er zijn wel diverse voorwaarden voor de subsidie. Zo mag de catalogusprijs van de emissievrije bestelauto niet onder de 20.000 euro liggen, moet de actieradius minimaal 100 km zijn en moet de ondernemer die subsidie krijgt minimaal 3 jaar het voertuig op zijn naam stellen. Ook mag de subsidie voor maximaal 400 voertuigen per bedrijf/eigenaar worden aangevraagd. Andere overheidssubsidies worden in mindering gebracht op het subsidiebedrag. Een uitzondering hierop is de Milieu-investeringsaftrek (MIA).

De SEBA heeft een terugwerkende kracht heeft voor voertuigen die nog geen onherroepelijke verplichtingen bevatten, ofwel niet geleverd, niet betaald en niet op naam zijn gezet, waarbij de overeenkomst niet eerder is gesloten dan op 1 januari 2021.

RAI Vereniging werkt samen met onderzoeksbureau Panteia nog aan een TCO-tool, zodat ondernemers hiermee straks precies de praktische kosten van een emissievrije bestelauto kunnen berekenen.

De bekendmaking van de SEBA valt samen met de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Die houdt in dat zo’n 20 steden in 2025 een zero emissie zone invoeren, zodat ze volledig schoon bevoorraad kunnen worden. Daaronder Amsterdam, Den Haag, Groningen, Utrecht en Arnhem. De verwachting is dat het aantal steden toeneemt naar 40.

Het grootste aantal bestelauto’s dat de stad binnenkomt is, volgens onderzoek, bouwgerelateerd: bedrijfsbusjes van onder andere schilders en aannemers. Zo’n 40 procent van de bestelwagens in Nederland is in het bezit van eenmansbedrijven

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ontheffing zero-emissiezones voor bus met glasresteel

Klusbus naar Openluchtmuseum

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Zonneverf voorziet elektrische auto’s van brandstof

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024


Naar archief >