Ga naar hoofdinhoud

CEPE: Coatingindustrie last van oplopende grondstofprijzen


De Europese verfindustrie staat onder toenemende druk door stijgende grondstofprijzen, meldt de Europese koepel CEPE. Oorzaak is een complexe mix van toenemende vraag, capaciteitsproblemen en schaarse transportmiddelen van belangrijke grondstoffen. De VVVF luidde hierover ook al de noodklok.

“Na een jaar gekenmerkt door de Covid-19-pandemie, staat onze sector in 2021 opnieuw voor grote uitdagingen als gevolg van de stijging van de grondstofprijzen”, aldus André Vieira de Castro, voorzitter van CEPE. Ondanks de enorme impact voor de industrie door de vele onzekerheden die zich momenteel voordoen in de keten, streeft de coatingindustrie er volgens hem naar de risico’s voor klanten zoveel mogelijk te beperken.

Verschillende oorzaken

Er zijn verschillende redenen voor de prijsstijging aan te voeren. Zoals een toenemende vraag naar grondstoffen door het verwachte economische herstel, een tekort aan beschikbare grondstoffen door slechte weersomstandigheden en het sluiten van verschillende fabrieken waardoor grondstoffenleveranciers zich beroepen op overmacht. Bovendien stijgen de transportkosten als gevolg van de sterk gestegen olieprijzen.

De Castro: “De last voor de coatingindustrie is enorm, aangezien de grondstofprijzen meer dan de helft van de kosten uitmaken. Sinds januari vorig jaar zijn de kosten voor belangrijke componenten, zoals epoxyharsen, in Europa met 60 procent gestegen. De situatie is vergelijkbaar voor oplosmiddelen, waar de prijs alleen al van aceton en n-butylacetaat met respectievelijk 123 procent en 91 procent is gestegen.”

Harsen en pigmenten

De huidige situatie wordt gevoed door de markt in Europa en Azië en komt vooral door het onverwachte snelle V-vormige herstel in China dat de vraag naar essentiële grondstoffen aanwakkert. Naast epoxyharsen omvat de lijst van veelgevraagde petrochemische grondstoffen onder meer polyesterharsen, polypropyleenglycolen, acrylzuren, acrylhars, UV-harsen, polyurethaanharsen en oplosmiddelen.

Parallel aan de petrochemische grondstoffen zijn de mondiale kosten van pigmentgrondstof (waaronder titaandioxide, rood en geel ijzeroxide) ook sterk gestegen. De belangrijkste drijfveren voor de stijgingen zijn onder meer een hoge vraag in alle bedrijfstakken, grotere binnenlandse vraagbehoeften in producerende landen, generieke onevenwichtigheden tussen vraag en aanbod en hogere kosten van pigmentcomponenten.

De situatie wordt verergerd door capaciteitsproblemen. Storingen bij producenten in Azië en Europa – hetzij als gevolg van fabriekssluitingen of fabrieksongevallen – hebben het aanbod aanzienlijk beperkt.

Schaarse transportmiddelen

Sinds het vierde kwartaal zijn de prijzen van zeecontainers met 400 procent gestegen omdat door de coronapandemie wereldwijd lege containers op de verkeerde plek staan.

Een andere kostenfactor is de schaarste aan transportmiddelen. De coronapandemie leidde tot een grillig verloop van de wereldhandel, waardoor de bewegingen van de zeecontainers over onze aardbol is beïnvloed. Het huidige wereldwijde tekort aan containers op de juiste plaatsen heeft geleid tot een sterke stijging van de transportkosten: de prijzen van containers tussen China en Europa zijn sinds het vierde kwartaal van 2020 met meer dan 400 procent gestegen!

‘Meer zelfvoorzienend’

Terwijl de coatingsindustrie zoveel mogelijk probeert het hoofd te bieden aan de huidige onzekerheden, zou de druk op de wereldmarkt de Europese besluitvormers aan het denken moeten zetten, meent CEPE. De Castro: “Verhoogde duurzaamheid is ontegensprekelijk de weg voorwaarts, maar de mondiale concurrentie mag niet worden genegeerd bij de maatregelen van de Green Deal van de Europese Unie. Het is essentieel voor Europa om een sterke chemische industrie te hebben met fabrieken in Europa om meer zelfvoorzienend te zijn, anders wordt de Europese economie als geheel bedreigd.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


SealteQ neemt twee Limburgse bedrijven over

Verfproducent CIN neemt Hempel Industrial in Kampen over

CEPE: ‘Importheffingen bedreigen verfsector in de EU’

Vliegtuigpaneel in Catalaanse stijl

Beckford nieuwe voorzitter CEPE


Naar archief >