De organisatie van de beurs, Easyfairs, heeft er alle vertrouwen in dat vanaf augustus het beursseizoen weer volop zal losbarsten en dat schilderend Nederland in november massaal zin gaat hebben in een bezoekje aan de Evenementenhal. Daar wordt dan ook alles aan gedaan. Naast de kern van de beurs – stands met exposanten met diensten en producten voor de schilder – wordt in samenspraak met marktpartijen aan een afwisselend programma gewerkt.
De beurs is om te beginnen van naam veranderd. Hoewel er nog altijd een ‘Stuc Zone’ zal zijn is het ‘glas’ en de ‘afbouw’ uit de naam verdwenen en maakt Schilders Vakdagen helemaal helder voor wie de beurs bedoeld is. De beurs krijgt een thema mee, dit jaar is dat ‘Aandacht voor het ambacht’. Het idee is om op de beursvloer op ten minste vier plaatsen iets te laten organiseren door ‘ambassadeurs’ van de beurs, zodat er steeds overal iets extra’s te beleven valt.
Tegelijk met de beurs komt er ook een ‘Week van de Schilder’ met elke dag een ander accent. Dat moet resulteren in workshops, demonstraties, wedstrijden en een congres.