Ga naar hoofdinhoud

Zero-emissie zone


Vanaf 1 januari 2025 moeten minimaal dertig steden een zero-emissie zone voor stadslogistiek hebben ingevoerd, zo is afgesproken in het Klimaatakkoord. Hier mogen over vier jaar alleen nog volledig uitstootvrije bestelbussen en vrachtwagens rijden.

Gemeenten, partijen uit de vervoerssector en staatssecretaris Van Veldhoven tekenden medio februari de Uitvoeringsagenda Stadlogistiek. Hierin staan afspraken die voor alle zero-emissiezones gaan gelden, zodat de overgang haalbaar en betaalbaar is, ook voor de kleine ondernemer.

De meeste bestelauto’s die de stad binnenkomen zijn, volgens onderzoek, bouwgerelateerd: bedrijfsbusjes van onder andere schilders en aannemers. Daarnaast zorgen vrachtwagens van toeleverende bedrijven voor uitstoot. Ondernemers kunnen met subsidie en fiscale voordelen overstappen op een schone bestelbus of vrachtwagen.

Voor bedrijven die voor hun werk in de binnenstad moeten zijn is de uitdaging niet alleen om de stap te maken naar schoner rijden maar ook naar slimme stadslogistiek, oftewel minder voertuigbewegingen. Dat vraagt om nieuwe logistieke concepten zoals het bundelen via hubs aan de rand van de stad en containerisatie.

Een van ’s lands grootste bouwbedrijven, Dura Vermeer, maakt hier sinds maart werk van met de opening van een bouwhub in de regio Rotterdam. Een plek waar – naast de tussenopslag van nieuwe bouwmaterialen – ook gebruikte bouwmaterialen en gebouwelementen en -onderdelen tijdelijk kunnen worden opgeslagen. Vanaf de bouwhub wordt alle binnenstedelijke logistiek elektrisch opgepakt.

Ook in de schildersbranche zit men niet stil. Zo loopt in Utrecht het project ‘Slim transport de stad in’ van vastgoedonderhoudsbedrijf Wits, bouwmaterialengroothandel Stiho, de verfgroothandels Sigma en Bevela en De Fietskoerier Utrecht. Orders voor schilder- en bouwmateriaal worden dagelijks gebundeld en in één keer bezorgd met een cargobike. Een succesvol initiatief en een goed voorbeeld doet goed volgen.

OnderhoudNL heeft zich inmiddels aangesloten bij de Uitvoeringsagenda Stadlogistiek. Een prima zaak. De ondernemingsorganisatie kan de transitie naar schoon rijden in de branche mogelijk nog een extra ‘boost’ geven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn


Naar archief >