Ga naar hoofdinhoud

Decoratiewerk spuiten


Een jaar of vijf geleden deed Johan Beers uit Rijssen eens een belletje naar plaatsgenoot Henk Seppenwoolde. Of ze niet eens konden praten. Beers heeft een keuken- en interieurspuiterij onder de naam Colorflow, maar doet ook decoratief werk, ook op locatie. En Seppenwooldes Noir-deco levert klassiek geschoold decoratieschilderwerk. Was er een kans op samenwerken?

Henk Seppenwoolde (links) en Johan Beers met het eerste decoratiestuk dat Beers lakte

Henk Seppenwoolde: ‘Een vaste vraag die je altijd krijgt bij een mooie marmer- of houtimitatie is of het wel tegen een stootje kan. En het eerlijke antwoord daarop is altijd: niet echt. Je kunt er wel een blanke lak overheen zetten, maar dat is best een secuur werkje om het goed te krijgen en echt een garantie dat het heel blijft kun je dan niet geven. Nog los van problemen met vergelen of dat je er het werk mee “dood slaat”, de diepte er uit haalt.’

Best even slikken

Johan Beers: ‘We kwamen aan de praat, Henk liet zijn werk zien. En toen vroeg ik of ik dat ene paneel, een erg mooie, gedetailleerde fantasiemarmer, voor hem mocht coaten.’ Seppenwoolde: ‘Dat was best even slikken. Want het is één van mijn lievelingsstukken.’ Beers: ‘Wat ik eigenlijk doe is het decoratiewerk conserveren, maar ik breng er ook een verdieping in aan. Olieverf is vrij ruw van structuur, dus dat vraagt een bijzondere aanpak. Eerst bescherm ik de schildering met een speciaal, geheim, materiaal. Om schroeiing te voorkomen. Daarna zet ik er tien tot twaalf lagen lak overheen. Dat ga ik vervolgens schuren en slijpen, eerst met korrel 1500 om de spuitstructuur er uit te schuren. Daarna steeds fijner, eerst korrel 2000, dan 3000 en daarna met polijstpasta’s. Elke laklaag werkt als het ware als een vergrootglas, dus je creëert extra diepte. En het werk is daarna beschermd tegen allerlei invloeden zoals handvetten en huishoudelijke schoonmaakmiddelen.’

De bescherming met 10 tot 15 lagen lak kan ook met matte lak
FOTO’S: JMS

Klassiek creatief

Seppenwoolde: ‘Ik heb het nooit zo op spuiten gehad. Ik beschouw mezelf als een klassiek decoratieschilder. Niet als iemand die per se naar voorbeeld of naar de natuur schildert. Ik mag graag de klassieke technieken creatief inzetten om een decor te maken, decoraties aan te brengen. Maar toen ik dit zag van Johan, was ik wel overtuigd. Je kunt met zijn techniek gedecoreerde panelen aanbieden als keukenblad of als tafel of voor allerlei andere toepassingen waar dat vroeger niet kon. Johan kan zowel in hoogglans als in zijdeglans aflakken, eventueel in een buitenkwaliteit. Dat is dus geweldig.’

Maar er is meer. Beers blijkt namelijk nog meer kwaliteiten te hebben. ‘Ik ben autodidact, heb allerlei werk gedaan. IN 1992 ben ik voor mezelf begonnen. Colorflow heeft nu twee spuithallen, één voor oplosmiddelhoudende verf en één voor watergedragen. We hebben een aantal grote klanten. De zaken gaan goed. Maar ik heb altijd méér gewild en gedaan. Zo ben ik ernaast in het decoratieve werk gekomen. Winkels, horeca en ook meubels. Altijd met verf en met zelfbedachte decoratietechnieken. Ik zag meteen dat Henk technieken beheerst die ik niet heb. En dat we elkaar daarin kunnen aanvullen.’

Op de onderlaag komt olieverf

Geen dagen, maar uren

Dus werken de heren sindsdien samen. Beers zet vaak met de spuit de eerste decoratieve lagen op. Seppenwoolde brengt er dan structuren op aan met olieverf, waarna Beers het weer aflakt. Seppenwoolde: ‘Dat gaat razendsnel, vergeleken met traditioneel werken. Ik hoef niet vijf lagen olieverf op elkaar te leggen, steeds te wachten tot het droog is, om diepte te krijgen. Het is een kwestie van uren in plaats van dagen.’ De heren demonstreren het door een keukenblad voor een klant binnen een half uur halfweg af te maken. Het moet een donker marmer worden: eerste decoratieve laag gespoten, getamponeerd, gespetterd door Beers, daarna het aderwerk met het penseel door Seppenwoolde. Daarna volgden nog een paar slagen diezelfde dag en toen was het blad klaar om te drogen. Na een paar dagen volgde het lak- en schuurwerk om de beschermlaag aan te brengen.

Seppenwoolde: ‘We doen het nu ook op locatie. Dan niet met solvent, maar met watergedragen verven. We hebben een grote klus bij Centerparcs. Meerdere plafonds van huisjes een sterrenhemel geven. Daar was ik helemaal niet aan begonnen als het met het penseel had gemoeten. Heel veel uren werk, en wat moet je er voor vragen? Met Johan erbij brengen we met de spuit die hemel aan, met mooi donker verloop naar de randen, met spettertjes en spikkeltjes die de sterren voorstellen. Dan kan het wél en tegen een goede prijs. We hebben meer van die klussen die je met traditionele technieken niet voor elkaar krijgt. En we experimenteren met van alles.’

Beers tamponeert de versgespoten onderlaag

Exclusief

Dat kunnen de heren laten zien. Er is een provisorische showroom met metaalimitaties, in lak gevangen bladgoud, marmerimitaties en nog veel meer. Beers: ‘We hebben al een interessante markt, maar ik denk dat we die nog veel groter kunnen maken. We maken nu oppervlakken die even sterk zijn als het materiaal dat ze imiteren en er hetzelfde uitzien, maar veel minder hoeven kosten. Handgemaakt, dus exclusief. Zoals het imitatieschilderen bedoeld is, eigenlijk.’

Bekijk de video van de samenwerking op SchildersVAKTV (première donderdag 15 april 16.30 uur)

Voorbeelden van de gecomineerde technieken van Seppenwoolde en Beers

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper