Oorspronkelijk was het alleen maar de bedoeling om op deze manier energie terug te winnen uit het verfafval. Maar vervolgens realiseerde iemand zich dat TiO 2 kwik kan oxideren en complexeren. Dat kwik gaat daardoor niet meer de schoorsteen uit, maar blijft achter in de vliegas. Die as wordt weer verwerkt in beton, waarbij de kwikzouten definitief worden geïmmobiliseerd.
Chrysler heeft er inmiddels prof. Pratim Biswas (Washington University) bijgehaald,
die het proces nu nader onderzoekt.
Kwikemissies vormen een belangrijk milieuprobleem bij kolencentrales. Om aan
de steeds strengere milieu-eisen te voldoen probeert men dat kwik meestal op te
vangen in actieve kool. Vliegas met een te hoog koolstofgehalte kun je echter
niet door beton mengen, zo stelt een woordvoerder van Ameren.
Bron: C2W.nl ‘
Bekijk een relevant dossier
– Verftechnologie
Abonneer u op de nieuwsbrief van Schildersvak.nl
Oorspronkelijk was het alleen maar de bedoeling om op deze manier energie terug te winnen uit het verfafval. Maar vervolgens realiseerde iemand zich dat TiO 2 kwik kan oxideren en complexeren. Dat kwik gaat daardoor niet meer de schoorsteen uit, maar blijft achter in de vliegas. Die as wordt weer verwerkt in beton, waarbij de kwikzouten definitief worden geïmmobiliseerd.
Chrysler heeft er inmiddels prof. Pratim Biswas (Washington University) bijgehaald,
die het proces nu nader onderzoekt.
Kwikemissies vormen een belangrijk milieuprobleem bij kolencentrales. Om aan
de steeds strengere milieu-eisen te voldoen probeert men dat kwik meestal op te
vangen in actieve kool. Vliegas met een te hoog koolstofgehalte kun je echter
niet door beton mengen, zo stelt een woordvoerder van Ameren.
Bron: C2W.nl ‘
Bekijk een relevant dossier
– Verftechnologie