De PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van onderzoeksinstituut TNO. Het meetinstrument geeft inzicht in de mate waarin organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op arbeidsdeelname van kwetsbare groepen. Zo brengt de PSO op bedrijfsniveau in kaart hoe het aantal medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zich verhoudt tot het totaal aantal werkzame medewerkers gedurende een peiljaar.
Binnen twee jaar zal Bevela toegroeien naar een zogeheten Trede-erkenning, oftewel de volgende stap zetten op de PSO-prestatieladder. Hoe de verfgroothandel dit gaat doen en waarom het bedrijf nu al de aspirant-status heeft, is niet duidelijk. In zijn algemeenheid is het zo dat PSO-organisaties werkplekken creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met een PSO-certificaat op zak toont een werkgever aan opdrachtgevers werk te maken van ‘social return’. Dit scoort dan weer in het licht van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Door ook opdrachtnemers en leveranciers aan te zetten tot socialer ondernemen, ontstaat ketenstimulering.