Ga naar hoofdinhoud

De vakman en zijn platform


Mooi als een ander het werk voor je binnenhaalt. Hoef jij alleen maar te doen waar je goed in bent. Onze economie hangt meer en meer van dat soort constructies aan elkaar. Maar voor het schildersvak is dat best lastig.

Een maaltijd van een bepaald restaurant, en al helemaal als het een keten is, wordt op één manier gemaakt en als het voor bezorging is op één manier ingepakt. Zo’n maaltijd moet dan bij de klant terecht komen. Die kan het komen halen maar je kunt het ook bezorgen. Ook dat is een simpel project, al kan het zowel op de fiets als met de scooter.
Daar kun je dus prima een ‘platform’ voor bouwen. Bestellen en betalen gaat via dat platform, de kok hoeft alleen te koken, de bezorger hoeft alleen te bezorgen. Lijkt gunstig voor iedereen maar er wordt natuurlijk wel geld verdiend, en dat is meestal voor het platform.

Bij schilderwerk gaat dat toch echt lastiger. Ik zie al zeker vijftien jaar mooie systemen waarin je tot op de deurlijst kunt aangeven wat er aan schilderwerk in zit. Maar jij en ik weten dat dat nooit klopt met de werkelijkheid. De klant kan wel A zeggen, maar daar komt altijd nog een B bij. Om van bijkomend loodgieterwerk of het inschakelen van een timmerman maar te zwijgen.

Ik hoor óók goede verhalen van schilders over de vele, vele, vele platforms die je op het internet vindt zodra je begint te zoeken naar een schilder. Er zijn natuurlijk klussen die je standaard, als bonnenwerk, kunt uitvoeren: een muur van x vierkante meter schilder je in x tijd tegen x geld. En als zo’n klus je zomaar wordt aangeboden, je hoeft het alleen nog maar te gaan uitvoeren, dan mag het zelfs nog wel wat goedkoper en houd jij er ook nog wat aan over, net als het platform.
En ook bij lastiger klussen: een ‘hot lead’ is een ‘hot lead’: iemand wil zijn huis laten schilderen, heeft al veel gegevens verstrekt, en als de juiste informatie op de website staat verwacht hij ook dat de schilder zijn project eerst even serieus opneemt en dan vertelt waarom hij wel of juist niet in de buurt van de richtprijs van het platform uitkomt.

Wat er tegenover staat is mensen die niet weten hoe het werkt. Die denken dat een schilder alleen maar ‘handjes’ is en dus maar 1 ding hoeft te doen en dat je dat ding kunt offreren, declareren, controleren en er de marge van kunt opstrijken. Want dat is dus niet zo. Een schilder is iemand die behalve gouden handjes ook een scherp oog heeft, een bonk ervaring en een forse brok kennis. Die een ondergrond kan inschatten, een methode kan overwegen, een product kan variëren voor het beste resultaat. Een vakman, kortom. En die vang je, goddank, niet zo snel met een ‘platform’.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan


Naar archief >