Vrachtwagenfabrikant Scania opende vorige week haar eigen lakstraat voor
het spuiten van cabine- en chassis onderdelen in Meppel. Scania investeerde 45
miljoen euro in de nieuwe fabriek.
De inrichting van de lakfabriek voldoet volgens vice-president Per Hallberg aan de laatste eisen op het gebied van efficiency, techniek en milieu, waardoor een hoge kwaliteitsstandaard is gewaarborgd.
Lakrobots
Alle onderdelen voor een bepaalde cabine of chassis worden gegroepeerd en worden bij elkaar gehouden gedurende het gehele lakproces.
Het hart van de moderne lakinstallatie is een productielijn met negen hermetisch gesloten robotcellen. Elke cel is uitgerust met 2 lakrobots. Deze brengen door middel van microbells die 40.000 omwentelingen per minuut maken, in negentig seconden een sneldrogende laklaag van 40 µm aan op de diverse onderdelen.
Zo laag mogelijke milieubelasting
Vergeleken met conventionele laksystemen wordt met deze techniek lak bespaard en gelijktijdig een beter resultaat bereikt met de minste milieubelasting.
In elke robotcel wordt door middel van een luchtstroom de overbodige verfnevel in een waterbassin opgevangen. Het water van elke cel wordt centraal verzameld en gereinigd zodat negentig procent van het water hergebruikt kan worden. De overige tien procent wordt als schoon water retour geleverd aan de gemeente.
Recente ontwikkelingen maken het mogelijk om de kunststofonderdelen die volgens deze lakmethode behandeld zijn te kunnen recyclen.