Pagina 7 van: SchildersVakkrant 15, 3 september 2021
![](https://eisbook.eisma.nl/images/98915.jpg)
73 september 2021 • nr 15 • SchildersVakkrant PROJECT
W
ie schildert
aan het Zuider-
zeemuseum in
Enkhuizen zou
daar haast een
talenknobbel aan overhouden. Duit-
sers, Polen, Chinezen, Amerikanen,
Japanners, Koreanen. Allemaal pas-
seren ze de Wierdijk, nadat ze in
het buitengedeelte van het museum
kennis hebben gemaakt met het
vroegere reilen en zeilen in traditi-
onele Nederlandse vissersplaatsen.
Klinkerstraatjes, historische huizen,
oude ambachten. Toeristen die zich
écht inhoudelijk willen onderdom-
pelen, bezoeken ook de binnenafde-
ling van het museum. In Enkhuizen
simpelweg bekend als het binnen-
museum of ‘de schatkamer van de
Zuiderzee’.
Het is de buitenkant van het bin-
nenmuseum waar Schildersbedrijf
Klaver uit Hoogkarspel een groot
deel van dit jaar een flinke klus
aan heeft. Het monumentale pand,
volgens een gevelsteen gebouwd
in 1625, kent voor uitvoerder Arie
Schouten geen geheimen. Hij was er
acht jaar geleden ook aan het schil-
deren en herinnert zich vooral de
Amerikaanse bezoekers. ‘Ik vertaal
het nu even, maar ze zeiden zoiets
als: het lijkt wel glas, zo glad is jul-
lie schilderwerk. In Amerika kennen
ze dat niet, daar moet alles mat zijn.
Hier kon je je haar in kammen.’
Hoefden ze destijds alleen de ge-
velkozijnen en draairamen te schil-
deren, nu is de opdracht een stuk
omvangrijker. Neem de natuurste-
nen voorgevel. Acht jaar terug niet
behandeld, nu wel aan de beurt.
Inclusief ornamenten en andere
versieringen. Na de stenen te heb-
ben schoongespoten en ontdaan
van alg, gaan er twee lagen silicaat-
verf van Sigma overheen. ‘Een hoop
Uitvoerder Arie
Schouten (links)
en directeur Er-
win Klaver op de
nieuwe hoogwer-
ker van Schil-
dersbedrijf Kla-
ver
body’, zegt Schouten, ‘dus die ste-
nen kunnen in principe weer jaren
toe.’
Daarnaast is er een keur aan
houtwerk: deuren, luiken, kozijnen,
roederaampjes. Ook een stalen hek
gaat in de lak. ‘En er komt een stuk-
je verguldwerk bij kijken’, glundert
Schouten, die zijn in goud gedoopte
penseel onder meer over de letters
Anno en cijfers 1625 mag halen.
‘Speciale dingetjes.’ Sowieso staat
hij elke dag te genieten aan de boor-
den van het IJsselmeer. ‘Dit is écht
een heel mooie klus. Roederaam-
pjes, dat maak je bij een nieuw-
bouwhuis niet meer mee. Ook nog
met mooi besnijwerk erbij en soms
moet je een stopverflijntje opnieuw
aanbrengen. Kortom: het oude werk
van vroeger zoals je het op school
hebt geleerd, dat mag je hier doen.’
Nadat de voorgevel klaar is,
wacht de binnenplaats op de kwas-
ten van Klaver. Om precies te zijn
die van Ronald van der Zaag, Chris
de Beer en Edwin Hoedjes. Naast
natuurlijk Schouten zelf. ‘Een vaste
groep. Wij vertrouwen elkaar blin-
delings en het loopt als een tierelier.
Gewoon een leuk groepie.’ De baas
zelf, Erwin Klaver, schildert ‘in prin-
cipe’ niet mee. ‘Maar Arie en ik spre-
ken elkaar zeker iedere dag. Elke
ochtend hebben we contact. Hij is
mijn ogen en oren op dit werk.’
Ooit was Schouten zelfs de
leermeester van Klaver (51). ‘Ik
werk hier al 46 jaar’, zegt de 62-ja-
rige nestor van het stel, niet zonder
trots. Hij trad in dienst onder de va-
der van Klaver. De historie van het
bedrijf gaat nog veel verder terug,
tot 1813. Destijds onder een andere
naam en in een andere plaats. ‘De
oorsprong ligt ergens in de regio
van Laren en Naarden’, weet Kla-
ver. ‘Gaandeweg is het bedrijf deze
kant op gekomen. Mijn vader heeft
de zaak overgenomen van Klaas
Bakker, bij wie hij in huis woonde.
De naam bleef Schildersbedrijf Bak-
ker, omdat mijn vader de benodigde
ondernemerspapieren niet had. Die
behaalde hij in 1989 en sindsdien
heeft het bedrijf onze naam.’
Zelf trad Klaver – ‘opgegroeid
met verf, ik heb altijd geschilderd’ –
in 1987 in dienst. Sinds 1995 zwaait
hij de scepter. Het werkgebied van
Klaver is Noord-Holland, een stukje
Flevoland en heel soms Friesland.
‘We doen veel woning- en bunga-
lowbouw. Seriebouw – zestig of
honderd woningen – doen we niet,
daar hebben we de mensen niet
voor.’ Tachtig procent van de op-
drachtgevers is vaste klant. Veelal
particulieren, maar bijvoorbeeld
ook netbeheerder Liander en Re-
creatieschap Twiske-Waterland. ‘In
natuurgebied het Twiske staan ver-
schillende gebouwen. Denk aan toi-
letten, kantoren en een pannenkoe-
kenhuis. Die hebben wij allemaal in
onderhoud.’
Opdrachtgever bij het Zuider-
zeemuseum is het Enkhuizer Aan-
nemersbedrijf, dat zelf het voegwerk
en houtherstel voor zijn rekening
neemt. Ondertussen bereikt Klaver
de hogere delen met een nieuwe
hoogwerker die 21 meter de lucht
in kan. Schouten, in plaatselijk dia-
lect: ‘Die benne we nu aan het uit-
proberen, kijken wat je er allemaal
mee doen ken.’ Dat is een uitdaging
en daar houdt hij wel van. ‘Anders
sta je stil en gaat alles op de auto-
matische kwast. Dat is niet goed.’
Scan deze QR-code voor een vi-
deo over dit project
Klaver is nog tot de kerst aan het werk bij het monumentale Zuiderzeemuseum
‘Arie is mijn ogen en
oren op dit werk’
‘Je kon er je haar in
kammen, zo glad’
Nooit op de automatische kwast
Schilderen aan het
Zuiderzeemuseum is een
contactsport
Edwin Hoedjes is chef hek bij Schildersbedrijf Klaver
ENKHUIZEN p Een nieuwe hoogwerker en gevarieerd en
uitdagend schilderwerk aan een eeuwenoud pand.
Met ook nog eens veel kijkpubliek. Het is de realiteit
van Schildersbedrijf Klaver bij het Zuiderzeemu-
seum in Enkhuizen. ‘Het oude werk van vroeger, dat
mag je hier doen.’
Amerikaanse
toeristen ston-
den te likkebaar-
den van Klavers
glanzende schil-
derwerk
FOTO’S: RV
TEKST: RENÉ VORDERMAN