Bij GevelGoeroe zijn ze blij verrast met de interesse van SchildersVakkrant. Ze werken eigenlijk vrijwel nooit samen met schildersbedrijven, terwijl ze het verband met hun eigen werk onmiddellijk inzien. We treffen de operationeel directeur Nederland-België, Damiën Koot, aan op een plek waar veel werk is. Een nieuwbouwproject in Utrecht Leidschenrijn. Het gebouw is uit rode baksteen opgemetseld. Maar er zijn ook steenstrips aangebracht. En die hebben niet precies de kleur van de metselsteen. ‘Dan zegt een architect: breek het allemaal maar weer af’, grijnst Koot. ‘Wij kunnen de kleur mooi en duurzaam bijwerken. Zo behoeden we nieuwe gebouwen voor sloop.’
De opgeleide gevelspecialisten van GevelGoeroe beschikken over een kleurkoffer vol met pigmenten. Daarmee kleuren ze op de hand hun product, waar ze geheimzinnig over doen en dat ze FTA noemen (Forever Tinted Armour). Dat is ontwikkeld door de dga zelf en gepatenteerd. Het bevat geen ijzeroxiden die op den duur loslaten, maar gaat een veel stevigere en duurzamere binding aan met de steen, zelfs als die geïmpregneerd is. Koot: ‘Wij komen heel vaak bij projecten waar van alles geprobeerd is. Er zijn soms al rechtszaken over gevoerd. Als men er niet meer uitkomt schakelen ze de hulp van de GevelGoeroe in.’
Dan valt te denken aan gevels die gestraald zijn om te reinigen en die niet verder meer te stralen zijn, maar wel verkleurd of vervuild. Een ander veelvoorkomend probleem is de vergipsing; de witte sluier die op de baksteen tevoorschijn komt na een aantal jaren en alleen nog mechanisch verwijderd zou kunnen worden. Dan gaan de mannen van Koot met het kwastje aan de slag. Of denk aan uit- of aanbouwen aan oudere gebouwen. Om éénheid te brengen in het (schone) metselwerk worden de stenen en eventueel de voeg gepigmenteerd.
Muren schilderen doet GevelGoeroe absoluut niet. Dan bevelen ze aan een schilder in te schakelen. Omgekeerd kan Koot zich goed voorstellen dat een schilder een vraag krijgt over het kleuren van baksteen die hij zelf niet kan oppakken. Hoewel het werk van op de hand kleur aanmaken en aanbrengen met een kwastje in combinatie met diepgaande kennis van de ondergronden aan restauratieschilderen doet denken, heeft Koot het niet per se op monumenten. ‘Onder andere vanwege de reversibiliteit, dat je de verkleuring weer zou moeten kunnen verwijderen. Dat gaat hem dus niet worden met onze FTA.’