De 26 Nederlandse SchildersVakopleidingen hebben zich vijf jaar geleden verenigd onder de vlag van de sector Opleidingen van OnderhoudNL. Vanaf dat moment is veel geïnvesteerd in pr en communicatie. Met brochures voor bedrijven en potentiële leerlingen, een gezamenlijke landelijke campagne én bijvoorbeeld de ‘menukaart’ voor het vmbo, wordt al jaren gewerkt aan naamsbekendheid en het werven van extra leerlingen. De menukaart laat vmbo-scholen zien hoe de SchildersVakopleiding hen kan ondersteunen in het aanbieden van schilderonderwijs op het vmbo.
Vloggers
Om jongeren te bereiken is ook veel ingezet op social media. Zo zijn de vloggers Thomas Cox en Lise van Wijk ingehuurd om te kijken wie van hen het meeste talent heeft om een schildersopleiding te volgen.
Binnenkort stromen nog meer mensen de schildersector in vanuit het zogeheten baan-naar-baanplan, in samenwerking met regionale mobiliteitsteams van het UWV en gemeenten. Het gaat daarbij om personen die door corona werkloos zijn geworden of werkloos dreig(d)en te worden en om bijvoorbeeld statushouders.