Ga naar hoofdinhoud

De geest van Aapie staat nooit stil


Hij heeft zijn eigen vulplaatjes, brouwt zijn eigen bier en is ook nog schilder: Gerard Drost, alias Aapie Schilderwerken. ‘Mensen blij maken, dat is de gemene deler.’

Het is in deze digitale tijd amper voor te stellen, maar ooit maakten ondernemers zich druk over opvallen in het telefoonboek. Gerard Drost uit Amersfoort is zo iemand met Aapie Schilderwerken. ‘Dat staat voor Always & always perfect in everything. Een naam met dubbel a om bovenaan in het telefoonboek te staan. Bovendien klim ik als een aap.’

In zijn loods in Scherpenzeel hangen her en der knuffelapen. ‘Je moet de boel een beetje levendig houden’, vindt Drost. Laat dat maar aan hem over, want zijn hoofd staat constant aan. Hij draaft op in deze rubriek vanwege Vulmiddelen.com, maar brouwt ook zijn eigen bier, schrijft liedjes en gedichten en is dus schilder. ‘Mensen blij maken, dat is de gemene deler van al mijn activiteiten. Stoppen met denken zit er voor mij niet in. Als ik in de winter iemand op de fiets onderuit zie gaan, fantaseer ik meteen over een band die dat voorkomt.’

Op zo’n manier is hij ook gekomen tot zijn vulplaatjes: stukjes multiplex-hout in verschillende formaten die verlijmd kunnen worden op die plek in een deur waar een scharnier is weggehaald. ‘Dat is goedkoper en sneller dan zo’n gat dichtzetten met epoxy, een materiaal dat bovendien iets wegzakt. Bij een project in Ede heb ik dit bedacht, toen de scharniergaten van zo’n zestig kozijnen drie centimeter te hoog of te laag zaten. Ik heb toen plaatjes laten zagen en één jongen heeft die er in een dag ingezet. Anders was je daar twee of drie dagen aan kwijt geweest.’ Hij verkoopt de vulplaatjes aan schilders en doe-het-zelvers. ‘Tien tot vijftien bestellingen per dag, terwijl ik weinig reclame maak.’

1551

Ook de Flexcover – afdekmateriaal op maat voor de vensterbank – ontsproot aan zijn brein en toen was daar in 2018 ineens het bier. ‘Mijn bedrijf bestond vijftien jaar en ik wilde iets doen voor mijn klanten. Ik was zelf 51, dus de naam van mijn merk is 1551. Dat verwijst ook naar de late Middeleeuwen, toen het schildersvak is ontstaan.’ In de categorie “zwaar blond” won hij onlangs goud bij een Nederlandse brouwerswedstrijd. Hij nam het op tegen achttien andere bieren, ‘ook van de grote jongens.’

Als schilder is Drost in heel Nederland actief, waarbij hij zijn bedrijfsnaam koestert. ‘Op straat is het vaak: “Hee, Aapie!”. Of kinderen die vragen: “Aapie, wil je nog koffie?”. Vaak worden ze dan gecorrigeerd door hun ouders, terwijl ik het juist leuk vind.’ Knipogend: ‘Want dan verspreiden zij mijn naam weer op het schoolplein.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan