De operationele winst valt in het tweede kwart van 2022 90 miljoen euro lager uit dan de door Akzo verwachte 340- à 350 miljoen euro. Deze grote bijstelling heeft aandeelhouders aan het schrikken gebracht. Gevolg: een keldering van het Akzo-aandeel met vijf procent.
Met name in Europa, het Midden-Oosten en Afrika is het kwartaal volgens de multinational traag op gang gekomen. De achterblijvende consumentenvraag in Europa raakt het concern hard. Europa is goed voor veertig procent van Akzo’s totale decoratieve verfverkoop. De verwachting is dat het bedrijfsresultaat op decoratieve verf in april, mei en juni daarom vijftig miljoen euro lager uitkomt dan verwacht.
De coronalockdowns in China treffen vooral de coatingdivisie. Deze bedrijfstak ziet het operationeel inkomen veertig miljoen euro lager uitvallen dan de prognose.
Om de tegenvallers het hoofd te bieden, gaat AkzoNobel versneld in de kosten snijden. ‘De huidige zakelijke omgeving is complex en evolueert voortdurend’, tekent De Telegraaf op uit de mond van ceo Thierry Vanlancker. ‘Gezien de macro-economische onzekerheden versnellen we de aanpassingen in onze kostenbasis voor de tweede helft van dit jaar.’
De verfmaker houdt wel vast aan de financiële doelstellingen op de middellange termijn. Het bedrijf blijft zich daarom richten op het behalen van het aangepaste bedrijfsresultaat van tweemiljard euro in 2023. AkzoNobel publiceert op 20 juli zijn financiële resultaten over het tweede kwartaal.