Ze weten inmiddels precies waar ze op moeten letten; de inspecteurs die straks de scheepsreparatiewerven en superjachtbouwwerven onder de loep gaan nemen. De Nederlandse Arbeidsinspectie en brancheorganisatie NMT – dat staat voor Netherlands Maritime Technology – kwamen op 16 oktober namelijk al bijeen om de werkzaamheden op deze locaties te bespreken. Meteen ook de officiële startdag van het inspectieproject.
Aandachtspunten
Of de Arbeidsinspectie zich alleen richt op de werven zelf is niet duidelijk. De kans is natuurlijk altijd aanwezig dat alle daar werkende bedrijven worden meegenomen tijdens de inspectierondes. Dus ook de scheeps- en jachtschilders onder ons. Punten waaraan zeker weten aandacht wordt besteedt: de RI&E en de registratie en controle op legitimatie van personen. Daarnaast kijken de inspecteurs naar de omgang met nieuwkomers en naar de communicatie over veiligheidsregels. Verder ligt speciale nadruk op werken in besloten ruimten, werken op hoogte en gevaarlijke stoffen.
Misschien slim om nog eens goed te kijken naar jouw RI&E en gevaarlijke stoffen-registratie? Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zullen we maar zeggen.
Ik zal met belangstelling kennis nemen van de uitkomsten als deze openbaar worden.
Hoe is het eigenlijk gesteld met het arboconvenant – voor scheeps- en jachtbouw – om een vervangingsplicht van oplosmiddelhoudende producten te verminderen.