De onderzoekers noemen het een nieuw bewijs van dat de bouwbranche heel conservatief is. Rechtstreeks (online) producten bij de fabrikant kopen wordt dan kennelijk als vooruitstrevend gezien. Tegelijk geeft USP Markting Consultancy, een gerenommeerd onderzoeksbureau in Rotterdam dat al jaren onderzoeken doet naar de Europese bouwbranche (naast tal van onderzoeken in Nederland, met veel bekendheid in de schilderssector), een aantal redenen voor dit koopgedrag. Die suggereren de toegevoegde waarde van de bouwgroothandel.
Zo wijst USP op de materiaalschaarste van de laatste jaren: fabrikanten kunnen niet altijd meer leveren en de prijzen van veel bouwproducten zijn gestegen. Een groothandel heeft vaak mogelijkheden om nog wél aan partijen materiaal te komen èn kan haar klanten alternatieven van vergelijkbare kwaliteit bieden. Dat zou een reden zijn om op de groothandel terug te vallen.
Verder heeft de Europese bouw weinig onder de pandemie geleden en is het dus voor bouwbedrijven aanhoudend druk. Benodigd materiaal en producten in één bestelling inkopen bij een groothandel in de buurt die het ook nog eens komt bezorgen of het ophalen heel makkelijk maakt kan dan handiger zijn dan alle materialen apart bij de fabrikant bestellen.
Tenslotte zou de pandemie de fabrikanten juist wel parten gespeeld kunnen hebben: er waren minder persoonlijke contacten tussen aannemers en vertegenwoordigers van fabrieken. Het lijkt de onderzoekers daarom logisch dat de bouwbedrijven zijn teruggevallen op de groothandel, waar ze toch al het grootste deel van hun inkopen deden.