De brancheorganisatie van Britse verffabrikanten wil hiermee niet alleen consumenten informeren en beschermen, maar ook een gelijk speelveld creëren voor de sector. Dit door beweringen als ‘eco’, ‘VOC-vrij’, ‘natuurlijk’ of ‘niet-giftig’ te factchecken en zo nodig te ontkrachten. Zulke termen betekenen op zichzelf niets, zegt BCF-directeur Tom Bowtell. Groene claims moeten worden ondersteund met bewijsmateriaal, vindt hij dan ook.
BCF vermeldt op de speciale website waarvan decoratieve verven gemaakt zijn, of een product herbruikbaar is, plastic bevat en of het duurzaam is.
‘Helaas zien we een toenemend aantal ongefundeerde ‘groene’ beweringen over verf die milieubewuste consumenten waarschijnlijk misleiden’, zegt Bowtell. Eerder publiceerde de Britse evenknie van de VVVF al de Green Claims Guide, die de meest voorkomende zinnen en modewoorden van verfproducenten definieerde. Denk aan kreten als ‘niet-toxisch’, ‘natuurlijk’, ‘veganistisch’, ‘milieuvriendelijk’ en ‘biologisch’.