European Coatings publiceerde een uitgebreid (Engelstalig) interview met de hoofdonderzoeker van de universiteit van Oldenburg, dr Barbara Scholtz-Böttcher. Zij legt met veel zorgvuldigheid uit dat de microplastics die ze vond wel van scheepscoatings afhankelijk moeten zijn.
De onderzoekers hanteerden een methode waarbij ze monsters van het zeewater namen. Betrekkelijk ver van de kust, maar wel op een drukbevaren zeeroute. Er werden best veel partikels aangetroffen (al haast de professor zich om uit te leggen dat het wetenschappelijk verantwoord tellen van partikels heel ingewikkeld is: het loopt van schilfers tot heel kleine stukjes, en wat tel je dan mee). Dat was op zich al een verrassing omdat tot nu toe vooral microplastic in de buurt van kusten was gewonden, afgebroken plastic afval dat zich in de zee bevindt.
De onderzoekers pasten vervolgens een methode toe waarbij de plasticmoleculen werden geanalyseerd. Daaruit bleek dat het hier veel om polymeren gaat, die anders zijn dan ‘gewoon’ plastic, en ook om rubberchloriden. Beide kunststofsoorten worden wel in protective coatings toegepast.
De onderzoeker in het interview: ‘Ik kan niet één op één zeggen: dit plastic komt uit deze verf, van dit schip. Maar het zijn wel sterke aanwijzingen.’
Het onderzoek zal worden voorgezet. De coatingwereld wordt aangezet om na te denken over de invloed die scheepsverven hebben op het ontstaan van microplastics en de vraag of er iets tegen te doen is.
De Europese Voedsel en Veiligheidsautoriteit (EFSA) buigt zich al geruime over het probleem van de plasticsoep en zijn toenemende vervuilende bestanddelen in onze voedselketen.
In vissen treft men vaak hoge concentraties microplastics aan in maag en darmen. Bij het eten van vis zal dit minder bijdragen aan dit probleem want deze worden verwijderd wanneer de vis wordt gereinigd. Anders is het gesteld bij schaaldieren zo als mosselen en oesters welke we met haar en huid opeten.
Het onderzoek naar de biocidevrije antifouling folie van PPG (SchildersVak Actueel, di. 9 april 2019) ook die met kleine haartjes kan dan ook wel op de helling.
Dan blijven het ultrasoon antifouling-systeem en de anti-fouling op basis van UV-licht en dergelijke nog als enige over.
De commerciële toepassing zal wel enige (licht)jaren op zicht laten wachten.