Ga naar hoofdinhoud

De Betere Schilder signaleert vaktwijfel bij schilders


Uit een enquête van kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder blijkt dat bijna de helft van de 200 ondervraagde schilders nu een ander beroep zou kiezen. Daarnaast geeft 40 procent aan binnen tien jaar te stoppen met zijn of haar onderneming.

Een draagbare verfspuit zou het leven van de schilder kunnen verlichten.

De vraag ‘Zou je weer schilder worden als je alles opnieuw mocht doen?’, beantwoordde 55 procent met ‘Zeker weten’. 29 procent koos voor ‘Misschien’, 16 procent voor ‘Nee’. Geen bijster goede reclame voor het schildersvak, constateert De Betere Schilder, met een achterban van ruim 650 bedrijven die het keurmerk van de organisatie dragen. De ondervraagden bevinden zich echter ook buiten deze kring.

‘Ik hoor vaak dat schilders gaan stoppen’, zegt Nick Polm, die De Betere Schilder met zijn vader Rob bestiert. ‘We waren benieuwd hoe we dat in cijfers konden vatten.’ Zoals de Vlaamse branchevereniging Bouwunie ook al deed. Met vergelijkbare resultaten: slechts 56 procent van de ondervraagde schilders/decorateurs bij onze zuiderburen zou opnieuw voor het vak kiezen. Eenderde twijfelt en 13 procent gaf aan liever iets anders te willen doen.

Grote vraag is wat de branche kan of moet met het (mini-)onderzoek van De Betere Schilder, uitgevoerd onder ‘willekeurige schilders naar wie wij onze nieuwsbrief versturen’. Zelf suggereert de kwaliteitsorganisatie dat, niet geheel verrassend, innovaties de terugloop als gevolg van vergrijzing kunnen uitstellen. Denk aan exoskeletten, drones, draagbare spuitapparaten en zelfwerkend klimmateriaal die de arbeid minder belastend maken.

‘Daarnaast hebben we te maken met gebrekkige instroom’, weet ook Nick Polm. Hij ziet wel een kentering in de waardering voor vakmanschap. ‘Veel bouwgerelateerde vakken zijn lang ondergewaardeerd geweest. Zelf zijn we natuurlijk trots op ons vak. Dat laten we regelmatig zien in onze magazines, waarin we mooie projecten bezoeken.’

Ondertussen tuigt ondernemersorganisatie OnderhoudNL de grootscheepse, meerjarige imagocampagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ op. Deze gaat in mei van start en promoot de schilders- en onderhoudssector als mooi, noodzakelijk en aantrekkelijk om in te werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Zelfscan schijnzelfstandigheid voor eerste beoordeling

Betere Schilder biedt met ZZP-portal oplossing schijnzelfstandigheid

Mijn Carrière erkent De Betere Schilder als opleider

Brandbrief over zero-emissiezones

Nieuw certificaat voor ‘de betere spuiter’


Naar archief >