Vorig jaar bleek dat de verf van een aantal van de A350-modellen van Qatar Airways afbladderde. Volgens de Europese luchtvaarttoezichthouder levert dat geen gevaarlijke situaties op en zijn de vliegtuigen veilig te gebruiken. Toch hield Qatar Airways ze aan de grond. De luchtvaartmaatschappij klaagde Airbus voor 700 miljoen dollar aan voor misgelopen inkomsten. Airbus annuleerde daarop alle nog lopende contracten, ter waarde van meer dan dertien miljard dollar.
De partijen maakten woensdag bekend het te hebben bijgelegd. In een statement over het akkoord erkende geen van beiden schuld en werd niet gedeeld of er ook een schikking heeft plaatsgevonden. Airbus kondigde wel aan de vliegtuigen van Qatar Airways te zullen repareren en over te gaan tot het leveren van de eerder geannuleerde orders.
Qatar (Qatar Airways) was niet de enige dat met de ‘brokkelverf’ te maken had. Zo waren toestellen van Finnair, Lufthansa, Air France, Etihad en Cathay Airways die eveneens te kennen gaven dat zij met afbrokkelende verf zaten. Hoe is het daarmee afgelopen?