Ga naar hoofdinhoud

Hogere winst AkzoNobel ondanks COVID-19


Verffabrikant AkzoNobel zag het aangepaste bedrijfsresultaat, ondanks de impact van COVID-19, in het eerste kwartaal van 2020 met 31 procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 214 miljoen euro.

De totale omzet (2,06 miljard euro) lag het eerste kwartaal van 2020 (vergeleken met Q1 2019) 6% lager en 5% lager in constante valuta, met een positieve prijs/mix van 2% meer dan geneutraliseerd door 7% lagere volumes, voornamelijk door de impact van Covid-19, aldus AkzoNobel.

Het bedrijfsresultaat bedroeg €187 miljoen, inclusief €27 miljoen negatieve impact van geïdentificeerde posten gerelateerd aan transformatiekosten (2019: €113 miljoen inclusief €50 miljoen negatieve geïdentificeerde posten gerelateerd aan transformatiekosten en non-cash waardeverminderingen).

Transformatie op schema

Volgens Thierry Vanlancker, CEO van AkzoNobel, tonen de resultaten in het eerste kwartaal aan dat de transformatie van het verf- en coatingbedrijf volledig op schema lag, ook al waren de gevolgen van Covid-19 al goed merkbaar, met name in China en later in het kwartaal in alle overige regio’s van de wereld. ‘We zijn erin geslaagd onze prestaties verder te verbeteren, waardoor ons zakelijk rendement op verkopen met 330 basispunten is gestegen tot 12,4%.’

Terwijl het normale leven in China heel langzaam weer wordt hervat, zorgen de gevolgen van Covid-19 in een groot deel van de wereld voor toenemende economische tegenwind die een grote impact zal hebben op het tweede kwartaal, waarschuwt Vanlancker. ‘Hoewel we gedwongen zijn belangrijke onderdelen van onze transformatie te pauzeren en onze financiële doelstellingen voor 2020 op te schorten, staan we klaar om ons positieve momentum weer op te pakken zodra de markten weer in stabieler vaarwater verkeren.’

Roestwerende metaalverf

AkzoNobel benoemde ook enkele recente hoogtepunten, zoals de lancering van een nieuwe serie watergedragen verven voor metaalbescherming. Hammerite Ultima kan direct op elke metalen ondergrond, al dan niet verroest, worden aangebracht zonder dat eerst een primer nodig is, aldus AkzoNobel. Het nieuwe product, dat onder meer geschikt is voor poorten, hekken, leuningen en tuinmeubelen, is nu verkrijgbaar in Duitsland, Spanje en Frankrijk en zal te zijner tijd op andere markten worden gelanceerd.

BMW Group

Ook is de coatingfabrikant in z’n nopjes met het feit dat de BMW Group voor een groot deel van zijn mondiale distributienetwerk AkzoNobel heeft gekozen als leverancier van producten en diensten voor het overspuiten van voertuigen. De deal trad op 1 februari in werking in 44 landen en houdt in dat de merken Sikkens en Lesonal nu zijn goedgekeurd voor lakreparaties van BMW- en Mini-personenauto’s bij erkende dealers, reparateurs, importeurs en landelijke vestigingen van de BMW Group.

‘People. Planet. Paint.’

Voorts heeft AkzoNobel de eerste reeks duurzaamheidsambities aangekondigd, die zijn ontwikkeld om sneller richting een afvalvrije productie te komen en een halvering van de CO2-uitstoot in 2030 mogelijk te maken. Deze twee belangrijkste ambities – en de bijbehorende doelen – vormen de eerste van een reeks maatregelen en focus op het element ‘Planet’ van de nieuwe duurzaamheidsaanpak ‘People. Planet. Paint.’ van het bedrijf.

De bijbehorende doelen voor 2030 omvatten een afname van 30% van het energieverbruik, 100% duurzame elektriciteit, 100% hergebruik van water op de AkzoNobel-locaties waar op dit moment het meeste water wordt gebruikt en nul niet-herbruikbaar restafval.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


200 extra banen op de tocht bij AkzoNobel

AkzoNobel schrapt nog meer banen

Grootste zonne-energiecentrale AkzoNobel in Polen

Vliegtuigpaneel in Catalaanse stijl

AkzoNobel sponsort Nederlandse deelname aan Expo 2025 Japan


Naar archief >