Ga naar hoofdinhoud

Jaar langer elektrisch rijden met B-rijbewijs


Goed nieuws voor ondernemers met een zware elektrische bestelbus: zij mogen een jaar langer doorrijden met hun B-rijbewijs. Dat meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur).

(Beeld: Shutterstock)

Bestuurders van elektrische bestelbussen met een gewicht tussen de 3.501 en 4.250 kilogram zouden vanaf 1 juli een C-rijbewijs nodig hebben, maar Harbers wil de huidige gedoogsituatie met een jaar verlengen. Daarna komt Brussel waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor zwaardere voertuigen. Het behoud van het B-rijbewijs is alleen van toepassing op ondernemers die vóór 1 oktober 2023 hebben geïnvesteerd in de zero-emissie voertuigen.

Omwegen

Het ministerie wil het gebruik van elektrische bestelbussen stimuleren, omdat die beter zijn voor het klimaat en vooral in binnensteden minder luchtverontreiniging veroorzaken. Maar vanwege de accu’s zijn bussen van vergelijkbare grootte vaak zwaarder dan benzinebussen. Het B-rijbewijs geldt eigenlijk voor voertuigen tot 3.500 kilogram; voor alles daarboven heb je een C-rijbewijs, oftewel een vrachtwagenrijbewijs, nodig. ‘Als je investeert in een duurzaam zero-emissie bedrijfsvoertuig wil je niet eerst nog allerlei omwegen moeten nemen voordat je de weg op kunt’, zegt Harbers.

Voorwaarden

Hij kondigde eind vorig jaar al een einde van de gedoogperiode aan, met kritiek van organisaties als VNO-NCW en Transport & Logistiek Nederland (TLN) als gevolg. Die stelden toen dat de gedoogregeling te snel werd afgebouwd. Na overleg met de Europese Commissie en diverse ministeries is het nu dan toch zover. De gedoogsituatie wordt onder voorwaarden met een jaar verlengd:

  • De bestuurder moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van het B-rijbewijs.
  • De bestuurder moet kunnen aantonen dat het extra gewicht inclusief belading boven de 3.500 kg is toe te wijzen aan het batterijpakket. Dit kan met een document dat waaruit blijkt wat het specifieke gewicht is van het batterijpakket. Het gewicht van het batterijpakket is op te vragen bij de producent of importeur van het ZE-bestelvoertuig. Zij moeten dit document invullen en tekenen.
  • Het ZE-bestelvoertuig moet een tenaamstelling hebben van vóór 1 oktober 2023.
  • Het ZE-bestelvoertuig heeft een snelheidsbegrenzer op 90 kilometer per uur.
  • Er is geen tachograafplicht.
  • Het is niet toegestaan om met dit voertuig in het buitenland te rijden zonder een C-rijbewijs.
  • Het ZE-bestelvoertuig wordt gebruikt voor bedrijfsmatige activiteiten.
  • Zonder C-rijbewijs mag het voertuig niet met een aanhangwagen worden gereden. Ook niet als de bestuurder rijbewijs E achter B heeft.

Verlengde bussen

Veel bedrijfswagens waarmee wordt gereden, zijn onder de 3500 kilogram. Er zijn veel 3100 en 3500 kilogram varianten, die een laadvermogen hebben tot 1679 kg. Hiervoor verandert niets. De nieuwe regeling is wel van toepassing op verlengde zware bestelbussen en de kleine vrachtwagentjes.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ontheffing zero-emissiezones voor bus met glasresteel

Klusbus naar Openluchtmuseum

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Zonneverf voorziet elektrische auto’s van brandstof

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024


Naar archief >