Het grootste nadeel van een elektrische auto zien de ondernemers in de aanschafprijs (69 procent). Op de tweede plaats verwachten zij dat de actieradius nog onvoldoende is (57 procent). Hierop aansluitend geeft de meerderheid aan zeshonderd kilometer te willen rijden met een volle accu. Andere nadelen die genoemd worden zijn: te weinig openbare laadpunten (29 procent) en zorgen om de levensduur van de accu (26 procent).
‘De helft van de ondernemers geeft aan dat zij minder dan vijftig kilometer per dag rijden’, vertelt Patrick van Weert van de ANWB. ‘Wij denken dat zij niet willen afwijken van hun gewoonte om één à twee keer in de week te tanken. Bij een elektrisch voertuig zouden ze iedere dag moeten opladen.’
Verder wijst het onderzoek uit dat het type voertuig invloed heeft op het denkbeeld van de ondernemers. De ruime meerderheid met een bedrijfsbus geeft aan niet elektrisch te kunnen rijden (61 procent). Dit in tegenstelling tot ondernemers met personenauto’s, waar slechts 31 procent dit aangeeft. Binnen de groep ondernemers die leasen, geeft 30 procent dit aan.
Vooroordelen
Van Weert: ‘We merken dat er veel vooroordelen zijn over elektrisch rijden. Zo gaan veel ondernemers er bijvoorbeeld vanuit dat de ruimte in een elektrische bedrijfsbus kleiner is. Dit is echter niet het geval. Daarnaast ontwikkelen autofabrikanten heel snel, vooral in bedrijfsbussen. Vooroordelen en het niet informeren lijken dus één van de oorzaken te zijn om niet te willen overstappen.’
Dieselrijders schatten de mogelijkheid van elektrisch rijden binnen hun werk het laagst in. Meer dan de helft (57 procent) denkt namelijk dat dit niet mogelijk is. Van de benzinerijders denkt een op de drie (34 procent) dat het niet kan. De ondernemers die hybride rijden, zijn een stuk minder negatief. Daar sluit één op de vier (26 procent) het elektrisch rijden uit.
Positieve houding
Opvallend is dat de houding tegenover zakelijk elektrisch rijden positiever is dan de verwachte mogelijkheden. Want van alle mkb’ers en zzp’ers geeft de helft aan positief te denken over het zakelijk elektrisch rijden. Vooral binnen de horeca, recreatie, toerisme en cultuursector (64 procent) en de gezondheids- en welzijnszorg (60 procent) is de meerderheid positief.
Maar ook binnen de beroepsgroepen die grotendeels aangeven dat zij geen mogelijkheid hebben, heeft een groot deel een positieve houding. Zoals in de industriële sector, waar 67 procent verwacht niet elektrisch te kunnen rijden, heeft tegelijkertijd 43 procent een positieve houding. Hetzelfde geldt voor de transport- en logistieksector waarvan 61 procent verwacht niet elektrisch te kunnen rijden. Binnen die sector heeft 38 procent een positieve mening. Cijfers over de schilders- en onderhoudssector worde niet genoemd.
Ver van het bed
‘Bij veel ondernemers is elektrisch rijden een ver-van-je-bed-show’, concludeert Van Weert. ‘Dat is begrijpelijk, maar wij adviseren toch om meer te informeren. Daar kun je in de toekomst echt je voordeel mee doen. Voorkom onverwachte uitdagingen en wees voorbereid op mogelijke investeringen die je in de toekomst kunt verwachten.’
Ik ben benieuwd hoe het zit het met elektrisch rijden en aanhangers met steigermaterialen.
Ik heb geen flauw idee of elektrische auto’s dat voldoende vermogen hebben.
En moet je dan bij elke medewerker een laadpaal neerzetten ?
Ik hoor graag hoe dat zit, ik weet het eerlijk gezegd echt niet.
In het tijdschrift OnderhoudNL van 2022 nr. 3 kwam OnderhoudNL met
‘dat zij de overstap naar elektrisch rijden ondersteunen met handige tools en informatie’ waarbij ook partnerschappen zijn aangegaan met passende leveranciers. Hoogstwaarschijnllijk kan men daar naar praktische en eigen bedrijfsomstandigheden een advies op maat gegeven.
Aan het ‘gedoe’ met laden wordt gewerkt. Maar wat het laden kost bij de verschillende laadpalen kom je pas achteraf aan de weet.