Deze lak wordt momenteel volop getest en is ontwikkeld in samenwerking met de firma Radi-Cool, een specialist in producten voor stralingskoeling.
De verf bevat metamaterialen, synthetische composieten met unieke eigenschappen, aldus de autofabrikant.
De eerste resultaten zijn, volgens Nissan, veelbelovend. Voertuigen met de koele lak hebben tot 12°C lagere oppervlaktetemperaturen aan de buitenkant en tot 5°C koelere binnenkant dan voertuigen met traditionele lak, zo beweert het.
Dit verkoelende effect is vooral gunstig wanneer voertuigen in de zon geparkeerd staan, waardoor er minder airconditioning nodig is en de algehele efficiëntie verbetert, aldus de fabrikant.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/08/Nissan-2.jpg)
Elektromagnetisch
De doeltreffendheid van de verf is te danken aan twee microstructuurdeeltjes. De ene reflecteert infraroodstralen en voorkomt zo warmteontwikkeling, terwijl de andere elektromagnetische golven uitzendt om warmte van het voertuig weg te leiden.
Samen verminderen de twee deeltjes in de koele lak van Nissan zo de overdracht van warmte naar oppervlakken zoals het dak, de motorkap, deuren en panelen, legt de autofabrikant uit.
Dr. Susumu Miura, die de ontwikkeling leidt, wil koelere auto’s maken zonder energieverbruik. Dit is cruciaal voor elektrische voertuigen, waar airconditioning de lading van de batterij kan beïnvloeden.
Sinds de start van de ontwikkeling in 2021 hebben Miura en zijn team meer dan 100 monsters getest en ze evalueren momenteel een dikte van 120 micron, ongeveer zes keer dikker dan typische autolak.
Volgens de onderzoekers is hun innovatieve lak bestand tegen zout, afbladderen, krassen en chemische reacties.
Miura ziet veel onder andere perspectief voor de lak voor toepassingen op lichte bedrijfsvoertuigen, zoals bestelwagens, vrachtwagens en ambulances die het grootste deel van de dag onderweg zijn.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/08/nissan-3.jpg)
Bekijk hieronder een video van Nissan over de innovatieve autolak: