In de tot laboratorium omgebouwde Philipsvleugel onderzoeken jonge bezoekers en hun familie echte kunstvoorwerpen met de modernste technieken.
Gekleed in AkzoNobel labjassen gaan de kinderen zelf aan de slag met microscopen, UV-licht en röntgenscanners, vezelanalyse en jaarringenonderzoek om zo een meesterwerk te ontdekken en tegelijk uit te vinden wat er achter de schermen met de collectie van het Rijksmuseum gebeurt.
Kinderen prikkelen
‘Onderzoek is voor het Rijksmuseum heel belangrijk, nu en in de toekomst. Een partner als AkzoNobel is daarbij onmisbaar. Net als bij Operatie Nachtwacht (het grootste en meest omvangrijke onderzoek naar Rembrandts meesterwerk ooit, dat samen met de experts van partner AkzoNobel wordt uitgevoerd, red.) laten we met Missie Meesterwerk zien wat wij doen om kunst en wetenschap toegankelijk te maken voor een breed publiek, en in het bijzonder voor jonge bezoekers. We zijn dan ook heel blij met de bijdrage van AkzoNobel voor deze speciale tentoonstelling waarbij we samen kinderen kunnen prikkelen voor wetenschap en onderzoek’, zegt Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum.
‘Operatie Nachtwacht is een ware ontdekkingsreis voor onze experts en wetenschappers. Daarnaast is het natuurlijk ook een enorme eer om Rembrandts beroemdste schilderij te mogen onderzoeken. We vinden het geweldig dat kinderen dit nu zelf in het Rijksmuseum, tijdens de Missie Meesterwerk tentoonstelling, kunnen ervaren’, aldus Jan-Piet van Kesteren, Directeur Decorative Paints EMEA AkzoNobel.
Missie Meesterwerk
Missie Meesterwerk combineert alle vormen van onderzoek die AkzoNobel ook samen met het Rijksmuseum verricht. De nadruk van de missie ligt op het onderzoek naar materialen en technieken en het antwoord op de kernvraag ’Wat maakt iets een meesterwerk?’.
Missie Meesterwerk richt zich op kinderen vanaf acht jaar en hun familie. De tentoonstelling is te bezoeken tot en met 3 september 2023 in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum. De missie is ontwikkeld in samenwerking met NEMO Science en wordt mede mogelijk gemaakt door ING, KPN, AkzoNobel, Zabawas en het Rijksmuseum Fonds.