Ga naar hoofdinhoud

Pilkington introduceert Mirai low carbon glass


NSG Group, Japans moederbedrijf van Pilkington Nederland, introduceert wereldwijd Pilkington Mirai low carbon glass. Daarmee is het - na Saint-Gobain Glass en AGC Glass - de derde glasfabrikant die vlakglas met minder CO2-emissie op de markt brengt.

Het Mirai-glas van Pilkington

Voor Pilkington Nederland valt de introductie samen met de Cradle to Cradle-hercertificering. De vermelding van haar glasproducten in categorie 1 van de Nationale Milieu Database is namelijk ook een feit.

Koolstofvrij

Pilkington claimt met Mirai een reductie van 50 procent CO2-uitstoot. De CO2-emissie van floatglas is normaal zo’n 11 à 12 kg/m2 (bij 4 mm dikte). Saint-Gobain en AGC stoten voor hun low carbon glass 7 kg/m2 CO2 uit, een reductie van ongeveer 40 procent.

Pilkington Mirai komt uit op de helft, circa 5,5 kg/m2. Dat doet Pilkington allereerst met zowel een hoog percentage glasscherven (“cullet”) als het gebruik van biobrandstof in de floatglasproductie. En daarnaast met de inzet van 100 procent groene energie voor alle overige energiestromen.

Pilkington Mirai is gelanceerd als nieuwe mijlpaal voor het koolstofvrij maken van gebouwen, stelt Marketing Manager Leo Pyrah van Pilkington: “We bieden het duurzame glas aan als een koolstofarm alternatief voor gewoon floatglas, zonder verschil in prestatie, kwaliteit of esthetisch uiterlijk.”

“We hebben pionierswerk verricht met behulp van een combinatie van alternatieve brandstoffen, een hoog gehalte aan gerecycled glas en groene elektriciteitsbronnen. “

De naam Mirai betekent ‘Toekomst’ in het Japans. De naam is gekozen om de start van de volgende generatie koolstofarme glasproducten markeren.”

Mirai: “We voegen Mirai gewoon toe aan de merken van onze bestaande producten zoals Pilkington Mirai Optitherm voor low carbon isolatieglas en Pilkington Mirai Suncool voor low carbon zonwerend glas.”

Een reportage over Pilkington en haar innovatie is te lezen in de nieuwe Glas in Beeld, inclusief een interview met Martijn Rietveld, Commercieel Manager Pilkington Nederland. Ook de SchildersVakkrant besteedt er aandacht aan in het komende duurzaamheidsthemanummer (verschijning rond 27 oktober).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn

Wisseling van de wacht bij Pieterman Groep

Geluk Groep neemt Snepvangers Glas over

Isolatieglas-subsidie per 1 januari omhoog

Glashersteller Glaspunt neemt branchegenoot over


Naar archief >