Opdrachtgevers en klanten worden steeds mondiger en stellen meer eisen, stelt de brancheorganisatie. Dit vraagt om andere sociale- en communicatieve vaardigheden van werknemers van schilders- en vastgoedonderhoudsbedrijven.
Zeker als een medewerker tussen werkgever en opdrachtgever in komt te staan. Als uitvoerend bedrijf heb je een zorgplicht om dit soort situaties te voorkomen. Voorlichting en training zijn daarom belangrijk, aldus de brancheorganisatie.
Onder de noemer ongewenst gedrag valt iedere vorm van gedrag waarbij de medewerker wordt lastig gevallen, zowel psychisch als fysiek wordt bedreigd en schade wordt toegebracht.
Deelnemers aan de cursus, waarbij een trainingsacteur aanwezig is, leren het volgende:
- De verschillende soorten lastig gedrag en agressie herkennen en hierop adequaat reageren
- De-escalerende vaardigheden en (gespreks)technieken waarmee u de spanning bij lastig of agressief gedrag kunt verminderen
- Inzicht in uw eigen houding en gedrag: het bepalen van uw persoonlijke grenzen, uw voorkeursreactie, lichaamstaal, taalgebruik enzovoorts
- Werken aan een organisatieprotocol waarmee u de veiligheid in uw bedrijf/team waarborgt
- De rol van verbale en non-verbale communicatie: van contact maken met tot grenzen stellen aan bewoners
- Het afhandelen van klachten van bewoners
Aanmelden kan via https://www.onderhoudnl.nl/trainingen