Want als er één kleur is die alles laat stralen, dan is het wel deze vrolijke gele tint, is de gedachte. ‘In deze snel veranderende wereld is het gemakkelijk om ons onzeker te voelen over verandering’, legt Heleen van Gent, creative director van AkzoNobels Global Aesthetic Center, uit. ‘Maar verandering creëert juist een kans voor mogelijkheden; een kans om iets nog beters neer te zetten. Met onze nieuwe Kleur van het Jaar willen we consumenten inspireren om hun eigen identiteit en creativiteit te vieren. En het optimisme die vooruitgang met zich meebrengt te omarmen in hun huizen en ruimtes.’
Van trend naar kleur
Het Global Aesthetic Center van AkzoNobel vertaalt al meer dan dertig jaar trends naar gewenste kleuren. Daarbij de hulp inroepend van internationale architecten, ontwerpers en journalisten. Voor het eerst waren dit jaar ook junior ontwerpers en stagiaires uitgenodigd. Hun discussies leidden tot drie kleurenpaletten die rond True Joy werden ontwikkeld. Met de namen ‘Durf’, ‘Ambacht’ en ‘Trots’.
Inzet design influencers
Een andere primeur bij deze lancering is de betrokkenheid van drie online design influencers. Mauricio Arruda (Brazilië), Ana Milena Hernandez Palacios (Spanje) en Theo-Bert Pot (Nederland), verenigd in ‘Team Joy’, gaan de Kleur van het Jaar 2025 de komende maanden op de kaart zetten. Met foto’s en video’s laten zij zien hoe de kleur geel kan zorgen voor een transformatie in huis.