Aanleiding voor de waarschuwing is de wildgroei aan rolsteigers die vooral online worden aangeboden. In eerste instantie lijken die te voldoen aan de Europese en Nederlandse eisen, zoals beschreven in rolsteigernorm EN 1004 en het A-blad Rolsteigers.
Vitale onderdelen
Maar schijn bedriegt, want vaak ontbreken vitale onderdelen. Denk aan voldoende stabilisatoren, leuningwerk, schoren en platforms. En zijn daardoor een serieus gevaar voor de gebruiker. Ook werkgevers en leidinggevenden lopen risico. Zij zijn tenslotte verantwoordelijk voor de schade die door een ongeval met een incomplete rolsteiger ontstaat.
Wie een rolsteiger heeft aangeschaft bij een van de leden van de VSB, hoeft zich geen zorgen te maken. Zij hebben met elkaar afgesproken alleen complete rolsteigers aan te bieden, die aan de eerdergenoemde eisen voldoen.
Correct opbouwen
De branchevereniging blijft er daarnaast op de hameren rolsteigers op de juiste wijze op te bouwen. Dit gaat nog vaak verkeerd, stelt VSB. Gemiddeld komen elk jaar door een val van een rolsteiger twee mensen om het leven en houden tientallen er blijvend letsel aan over. Wie twijfelt, kan het vorig jaar geactualiseerde A-blad Rolsteigers er nog eens op naslaan.
Een belangrijke aanpassing in de rolsteigernorm is dat het eerste platformniveau op maximaal 3,40 meter hoogte mag worden bevestigd. De afstand tussen de platformen onderling mag niet meer zijn dan 2,25 meter. Kortom: meer platformen in de rolsteiger zijn nodig om de veiligheid te waarborgen. Tijdens de opbouw is een leuning aan alle kanten van een platform verplicht. De vernieuwde norm geldt ook voor exemplaren met een vloerhoogte vanaf nul meter. Voorheen was dit 2,5 meter.
Nog beter zou een product van een ISO 9001 gecertificeerde onderneming zijn en dan in combinatie met een bijbehorend certificaat van een erkende instelling als Tüv, Dekra, etc.