Bij wijze van test werden met een verftrein spoorstaven op verschillende ‘strategische plaatsen’ in de provincies Luik en Namen wit gespoten. ‘In totaal hebben we twaalf kilometer spoorstaven wit geverfd’, citeert SpoorPro.nl een woordvoerder van Infrabel. Daar is zo’n duizend liter niet-metaalhoudende verf aan te pas gekomen.
Als uit de test inderdaad blijkt dat de witte spoorstaven tijdens hete dagen minder snel opwarmen dan donkere exemplaren, ‘kunnen we bekijken om ook op andere plaatsen de sporen wit te spuiten.’
In Italië gebeurt dit al langer in warme periodes en met succes. De lichte kleur weerkaatst zonnestralen in plaats van deze te absorberen. Uit een experiment van de Rhätische Bahn in Zwitserland, waarbij een spoorsectie van driehonderd meter lang werd witgeschilderd, zou zijn gebleken dat het spoor daardoor vijf tot zeven graden koeler bleef. Bij hitte kunnen rails uitzetten en slingers krijgen, ook wel spoorspattingen genoemd.
Verwacht geen langdurig resultaat, omdat de verf over een bevuilde met walshuid en roestige ondergrond wordt aangebracht. Het spuiten zal wel minstens om de 1 á 2 jaar opnieuw moeten gebeuren.
De Belgische spoorwegen (Infrabel) heeft al jaren last van zwerfstromen, waardoor spoorstaven corroderen en beschadigen. In 2008 heeft Railpro Infrabel gestraalde en gecoate spoorstaven geleverd, om zwerfstromen te voorkomen.
Als men deze rubbercoating wit zou hebben gespoten waren de verwachtingen hoger geweest.