De experimentele zonneverf is gebaseerd op zonnecellen van slechts 5 micrometer dik – tientallen keren dunner dan een menselijke haar – die 50 gram per vierkante meter wegen en een efficiëntie hebben van 20 procent.
Aangebracht als flinterdunne pasta over een oppervlakte van 11 vierkante meter (een middelgrote SUV) kan de coating genoeg energie opwekken voor 12.000 kilometer per jaar. Onder ideale omstandigheden; afhankelijk van de mate van schaduw, de intensiteit van de zon en de geografische locatie. Overtollige energie kan direct in het thuisnetwerk worden teruggevoerd. Bovendien werkt het fotovoltaïsche systeem zelfs als het voertuig is uitgeschakeld.
Grondstoffen
Hoe de zonneverf precies is samengesteld, daar rept de autofabrikant niet over. Er zitten in elk geval geen zeldzame aardmetalen en silicium in, maar bestaat uitsluitend uit niet-giftige, gemakkelijk verkrijgbare grondstoffen. De coating is eenvoudig te recyclen en aanzienlijk goedkoper te produceren dan conventionele zonnepanelen.
De onderzoeksafdeling van Mercedes-Benz werkt momenteel aan mogelijkheden om de nieuwe zonneverf op alle buitenoppervlakken van voertuigen te gebruiken, ongeacht de vorm of hoek.