Ga naar hoofdinhoud

Aankleding van de schildersbus


Met de aanschaf van een schildersbus ben je er nog niet. Als schilder neem je ladders, trappen, steigermaterieel, glas, elektrische apparatuur mee en niet in de laatste plaats blikken en emmers met verven en klein non-paint materiaal. Dat vraagt om de nodige aanpassingen en uitbreiding van je bedrijfswagen. Bovendien wil je keurig en herkenbaar voor de dag komen.

 

Verreweg de meeste schilders stellen het op prijs om goed geoutilleerd en verzorgd bij de opdrachtgever voor te komen rijden. Dat betekent goed georganiseerd op weg met behulp van een professionele wageninrichting, eventueel met een glasrasteel voor het vervoer van glas en een imperiaal voor het vervoer van ladders en trappen. Dit alles bijna als vanzelfsprekend aangevuld met een trekhaak voor een eventuele aanhanger voor het vervoer van een hoogwerker of steigermaterieel.

 

Rasteel

Lang niet alle schilders beschikken over een glasrasteel, simpelweg omdat ze geen glas plaatsen en voor het vervoer voor kleine ruiten over een inwendig rasteel in de bus beschikken. Een binnenrasteel wijkt in principe niet af van een buitenrasteel, met dien verstande dat binnenrastelen verkrijgbaar zijn in vaste en uitschuifbare varianten. Hoe groter de bus, des te groter het rasteel. Van den Born Carrosserie en Lansing Unitra zijn producenten en leveranciers van enkele fraaie uitschuifvoorbeelden.

Gecombineerde schilder-glaszetbedrijven ontkomen er niet aan om een buitenrasteel te voeren. Omdat ook het rijden met een rasteel aan de Regeling Voertuigen van de Dienst Wegverkeer (RDW) is gebonden, gaan we er gevoeglijk van uit dat producent en leverancier van glasrastelen de juiste maatvoering, veiligheidsmarkering en verlichting toepassen. Het is goed om te weten dat glasrastelen demontabel kunnen zijn. Ook zijn er scharnierbare systemen. Dat is wel zo handig bij het vervangen van een wiel als gevolg van een lekke band. Rastelen maken wettelijk deel uit van de lading van bedrijfswagens. Er is dus geen speciale keuring nodig.

 

Imperiaal

Imperialen zijn bij uitstek geschikt om lang materiaal zoals ladders te vervoeren. En voor wie boven de macht op- en aftillen en het vastbinden van ladders een probleem aan het worden is, bestaan er slimme ergonomische oplossingen om relatief zware ladders via kantel- en rotatietechnieken van en op een schildersbus te tillen en met een snelkoppelingssysteem met één handeling te borgen. Mark van den Born, directeur van Van den Born Carrosserie: ‘Hoewel een imperiaal een imperiaal lijkt, zijn op dat vlak zeker innovaties te melden. De meest innovatieve imperiaal die we nu introduceren is er een met klemverbindingen van versterkt kunststof.’

 

Inrichting

Schilders en glaszetters vervoeren veel kleinmateriaal voor schuren, frezen, montage, schilderen en kitten. Denk aan elektrisch materiaal, kwasten, kokers, flessen, blikken en emmers. Behalve de mogelijkheid om al deze spullen overzichtelijk te rangschikken is veiligheid een extra argument om alle spullen beschermd op te bergen. Een botsing of abrupt remmen kan van losliggende materialen namelijk levensgevaarlijke projectielen maken. Onder andere Gefco Automotive Nederland in Oosterhout ontwerpt speciaal op de schilder afgestemde wageninrichtingen met dubbele laadvloer om ook grote emmers mee te vervoeren en handig in en uit te kunnen laden. De meest bekende bedrijfswageninrichter voor elk denkbaar bedrijfswagenmerk is Van den Born: ‘Maatwerk indien gewenst. Wil de klant een kastje meer of minder, 10 cm hoger of lager, al dan niet met een lekvloer. Dat kan.’

Vermeldenswaardig en aanvullend is ook www.businbedrijf.nl, een zusteronderneming van Van den Born. Schilders kunnen er uiteenlopende accessoires voor de bus bestellen: ladderklemmen, beveiligingsaccessoires en onderdelen voor de inrichting van een schildersbus. Van den Born: ‘Ik bespeur een tendens. Schilders zijn over het algemeen handige mensen. Ze kunnen alle onderdelen van een bedrijfswageninrichting bestellen en zelf afmonteren. Ook is het mogelijk om alleen de wand- en vloerbetimmering te bestellen, afgestemd op de maatvoering van hun eigen merk schildersbus. Dat als basis om vervolgens naar eigen inzicht een inrichting te bouwen.’

Voor fleetowners, grote vastgoedonderhoudsbedrijven, ontzorgt Van den Born, turnkey, het gehele traject. ‘Bedrijfswagens af-fabriek voorzien we van alle mogelijke elektronica, rastelen, imperialen, inrichting en belettering. Indien nodig ontmantelen we de “oude” wagens en zetten de bruikbare materialen over op de nieuwe.’

 

Wrapping

Met een fraaie belettering/bestickering van je huistijl/bedrijfslogo op je schildersbus kun je jezelf fraai en verantwoord presenteren. Dat doen de meeste schildersbedrijven. Wie zich wil onderscheiden kan ook voor ‘wrapping’ kiezen. Wrappen gaat verder dan een logo of tekst aanbrengen. De gehele bedrijfswagen wordt met deze techniek met een folie ‘ingepakt’. Bumpers, imperiaal, spiegels en dergelijke worden eerst gedemonteerd. Nadat de bedrijfswagen is ontvet en schoongemaakt wordt de folie per onderdeel/paneel met een föhn warm aangebracht waardoor de folie de vorm van de ondergrond aanneemt.

Joshua Knol uit Zwaag van Schildersbedrijf J. Knol stond voor de keuze óf een nieuwe bus, óf laten spuiten óf wrappen: ‘Mijn bus was niet nieuw meer en de felrode kleur intussen wel verbleekt tot bijna roze. Met 2000 km per jaar in de directe omgeving van Zwaag was het nog een prima bedrijfswagen met nog vele kilometers te gaan.’ Knol koos voor wrapping door Signalo uit Zwaag. ‘Voor dat geld heb je geen andere bus en kun je hem ook niet laten spuiten. De hoogglans is fantastisch en het glansbehoud, zo is me beloofd, uitstekend. Overigens kan de folie door een lamineerlaag tegen een stootje. Geknoeide verf is probleemloos met thinner te verwijderen. De uitstraling van je bus is wel je reclamebord.’


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling