Biedt u uw klanten een schilderabonnement aan? Nee? Dan heeft Factua misschien een interessant aanbod. Doet u het wel? Idem. Dit bedrijf is namelijk gespecialiseerd in automatische afschrijvingen. En de opvolging daarvan, in het geval er niet wordt betaald. Werkt heel goed bij abonnementen.
‘Neem een sportvereniging’, zegt Erwin de Vries, salesmanager bij Factua. ‘Penningmeesters willen graag die 200 euro van hun, zeg, 1000 leden in één keer innen. Terwijl veel mensen liever gespreid betalen. Maar twaalf keer duizend een rekening van een paar euro sturen, dat doet zo’n penningmeester niet.’
‘Bovendien: een factuur sturen betekent dat je klant iets moet dóen om hem te betalen,’ zegt Udo Koerselman, commercieel directeur van Factua. ‘Dat is met een automatische incasso niet het geval.’
De Vries: ‘Dat bieden wij aan: een volledig geautomatiseerd incassosysteem, dat onze klanten zelf kunnen inrichten zoals ze het willen. Volgens ons ideaal voor de schilder die onderhoudsabonnementen afsluit.’
Koerselman laat zien dat je met het systeem heel eenvoudig een werkomschrijving en een standaardovereenkomst kunt maken, met het logo van het schildersbedrijf. De handtekening van de klant is genoeg om de automatische incasso te starten.
Koerselman: ‘De klant begint maandelijks te betalen. Wij zetten elke betaling eerst op een derdenrekening. Dat heeft te maken met het stornorisico: mensen kunnen automatische betalingen herroepen, storneren. Na drie weken maken we het geld over. Bij abonnementen komt dan dus na de eerste maand steeds het geld netjes binnen.’
De Vries: ‘We hebben dit systeem ontwikkeld voor financieel dienstverleners en beheren nu zo’n 50.000 abonnementen. Nu breiden we het uit naar andere branches. Het systeem volgt automatisch een procedure als er niet betaald wordt. De klant krijgt eerst een herinnering, dan een aanmaning, verhoogd met de wettelijke rente, en dan een sommatie. De schilder krijgt daar een melding van. Hij kan dat stopzetten of uitstellen.’
Koerselman:‘Die strakke opvolging van herinneringen blijkt zeer goed te werken. Laat je het er als schilder bij zitten, dan denkt de klant ook: die zit er niet om te springen.’
De Vries: ‘We zijn overigens geen incassobureau. Wij verzorgen automatische incasso’s.’
Koerselman: ‘De klant krijgt geen factuur van de schilder, maar van Factua, namens de schilder. Dat schept een prettige afstand. We vragen het schildersbedrijf 19,50 per maand voor het abonnement, 0,50 cent per incasso en daarnaast een percentage van het bedrag. Bij 50 euro in de maand, wat een schilderabonnement al snel zal zijn, wordt dat ongeveer 1,20 euro. Vanaf een paar abonnementen wordt dat interessant: je hoeft zelf geen maandelijkse facturen te sturen. We denken dat dit een nieuw businessmodel voor zzp’ers kan worden.’
Foto:
Erwin de Vries (links) en Udo Koersleman: ‘Bij niet betalen helpt snel achter elkaar herinneren en aanmanen heel goed.’
Foto: JMS