Eigenlijk is designer Heim Hagedoorn allang niet meer bezig met zijn Motion- behang of zijn Elements-collectie. Daarvan zijn de rollen gedrukt en de stalen gemaakt. Zijn hoofd is alweer bij de collecties van januari. Toch zijn de bijzondere grafische creaties van BN International net op de markt.
‘Waarom we eigenlijk elk jaar zoveel verschillende collecties maken? Onze machines moeten draaien én de mensen willen toch telkens weer wat anders’, zegt Carolien de Vries Visser, publicity manager bij BN International. Het is het enige behangbedrijf in Nederland dat zijn eigen behang altijd zelf in Nederland maakt. ‘Residential wallcoverings’, behang voor de consumentenmarkt, en ‘Contract wallcoverings’, behangen voor de projectenmarkt. In de Benelux worden de residential wallcoverings op de markt gebracht door de volle dochter Voca. De behangen hebben verschillende ‘backings’: papier, non-woven of textiel.
Een échte indruk in de winkel
Heim Hagedoorn, studiomanager: ‘We hebben alles in eigen huis. We ontwerpen de dessins zelf en kunnen ze in onze studio ook op kleine schaal maken om ze goed te kunnen beoordelen. De Vries Visser: ‘Ons behang is een driedimensionaal product. Daar spelen we veel mee in onze ontwerpen. We laten delen opschuimen en andere delen juist niet en accentueren dat met kleur. Je kunt een klant geen computerprint van een nieuw ontwerp laten zien. Dan heeft hij geen indruk van het resultaat’.
Hagedoorn: ‘Er zijn een aantal vaste momenten waarop we met een nieuwe collectie willen komen. Het najaar is zo’n moment, en tot die collectie horen dit jaar Elements, behang dat er uitziet als verweerd hout, ruw beton en andere natuurlijke bouwmaterialen, en Motion, heel technische, grafische behangen, waaronder het ontwerp dat er uitziet alsof er verfrommeld papier aan de wand hangt. Beurzen zijn voor ons erg belangrijk. We zijn nu bezig met de collecties voor januari als de belangrijkste beurs, Heimtextil in Frankfurt gehouden wordt.’
‘Verrassende eigenwijze Nederlanders’
De Vries Visser: ‘Er is veel onderlinge waardering onder behangmakers. Wij van BN International staan internationaal bekend als die verrassende, eigenwijze Nederlanders. Wij zijn grafisch erg sterk, en we durven met bijzondere ontwerpen te komen’.
Hagedoorn: ‘Je weet nooit hoe een collectie het zal gaan doen. We houden trends in de gaten zo goed als we kunnen. Eenvoudig is het niet, want je produceert voor een wereldmarkt.’
De Vries Visser: ‘Behang is helemaal terug. Enerzijds door de interesse voor interieurverfraaiing, anderzijds doordat behang tegenwoordig veel eenvoudiger te verwijderen en aan te brengen is dan vroeger. Behang wordt meer en meer een stijlelement. Mensen behangen één wand en schilderen de andere wanden in een toepasselijke kleur. Daarom kunnen de behangen ook extremer zijn. Overigens zorgen we ervoor om in elke collectie een paar extremen te stoppen. De mensen die moeten kiezen moeten ook af en toe hardgronding ‘nee’ tegen iets kunnen zeggen, om te kunnen kiezen voor wat ze wél mooi vinden.’