Ga naar hoofdinhoud

Anker Stuy verkoopt rechtstreeks online


Je kunt in Nederland al heel wat verf bestellen via het internet. Maar Nederlandse professionele verf rechtstreeks bij de fabriek kopen, dat bestaat nog niet. Bij Anker Stuy wagen ze de stap. Met een uitgebreid loyaliteitsprogramma waarin de kortingen flink kunnen oplopen.

‘We mikken op de jongere schilder,’ legt Armand Stuy uit. Samen met zijn broer Emile en hun oom Rob Stuy vormt hij de directie van de Friese verffabriek. ‘Die jongere schilder is gewend om allerlei spullen en goederen online te bestellen. Waarom zou hij nog naar een groothandel rijden als hij, met dezelfde service, de verf ook via internet kan uitzoeken?’

Emile: ‘We garanderen: voor drie uur besteld, de volgende dag bezorgd. Dat kan op het bedrijf zijn, maar ook op de plaats waar je aan het werk bent. Eventueel kan de klant de bestelling aftekenen. We zijn nu bezig om ook een bezorgkeuze aan te bieden waarbij je de verf zelfs nog op dezelfde dag ontvangt.’

Die verf is overigens niet zomaar wat. Anker Stuy heeft al tientallen jaren een heel breed en heel diep assortiment. Hoogwaardige buitenlakken en systeemverven onder de merknaam Waarborg, watergedragen binnenlakken en beitsen onder de naam Ankolux, een muurvervenassortiment onder de namen Triotex en Triocyl en de biobased verven, op basis van lijn- en andere plantaardgie olieën, onder de naam Rolsma.

Armand: ‘We zijn in Nederland marktleider in de timmerindustrie: we leveren aan kozijnen-, ramen-, trappen- en deurenfabrikanten en aan fabrikanten van gevelbekleding. Veel van die verf gaat rechtstreeks van onze fabriek naar de industrie. In diverse plaatsen wordt onze industrieverf ook door groothandelaren verkocht. Met de producten voor de professionele schilder hebben we nooit dezelfde positie bij de distributie kunnen creëren. De markt wordt in de Nederlandse groothandel grotendeels bepaald door de twee grote verfmerken, die dat de laatste vijf jaar nog eens extra aan het verstevigen zijn. Dat betekent dat, op een paar groothandelaren na, onze producten wel bij de groothandel stonden, maar dat die er weinig moeite voor konden doen of deden om ze ook verkocht te krijgen. Zelfs als je hen een goede marge en service kunt leveren. Ze hebben volumeafspraken met hun hoofdleverancier waar ze zich aan houden. Dat was voor ons één van de redenen om met deze distributievorm te stoppen.’

Emile: ‘Een deel van ons plan is dat we veel nadrukkelijker via de timmerfabrikanten ons merk bij de consument bekend gaan maken. Mensen die de sleutel van hun nieuwbouwwoning krijgen, ontvangen meteen een folder dat hun deur en hun kozijnen met AnkerStuy geschilderd zijn en dat ze die verf kunnen vinden op onze website, www.ankerstuyshop.nl. Consumenten kunnen onze verf ook bestellen, inderdaad. Onze prijzen zijn concurrerend, ze weten dat ze dan met dezelfde kwaliteit verf schilderen en geen geen problemen met overschilderbaarheid krijgen. Daarnaast willen we voor de consumenten die liever niet zelf schilderen gaan bemiddelen in schilders: we tippen ze Anker Stuy-schilders bij hen in de buurt, die deelnemen aan het loyaliteitsprogramma.’

Dan moeten die Anker Stuy-schilders wel te vinden zijn. Emile: ‘We starten met een campagne in de vakbladen en in plaatselijke kranten en op social media, waarbij we ons eerst concentreren op de drie noordelijke provincies. Elke schilder mag uiteraard bij ons kopen, maar in deze streek zijn we gewoon onder schilders en consumenten al het meest bekend. We hebben een loyaliteitsprogramma opgezet in vijf stappen: ivory, copper, bronze, silver en gold. Al bij de eerste stap krijg je een aantrekkelijke korting, gouden klanten krijgen een hogere korting en daarnaast tal van andere services zoals technische begeleiding, bestekadvies, kleurmatching merchandising en nog veel meer. Ook een zzp’er kan zo’n goldmember worden. We hebben acht technisch adviseurs op de weg zitten, die komen de schilder graag bijstaan.’

Maar waarom zou de schilder nu juist voor Anker Stuy kiezen? Armand: ‘Je hebt toch iets exclusiefs. Fabrikanten en verfwebshops zijn met elkaar op prijs aan het concurreren, waardoor de consument meestal koopt bij de goedkoopste aanbieder. Aan verf verdient een schilder tegenwoordig dus haast niet meer. Bij ons zou dat mogelijk moeten zijn: een aantrekkelijke marge tussen de aanschaf van de verf en waar je hem voor op de rekening kunt zetten. We vekopen onze verf immers exclusief in onze webshop en voorkomen daarmee shopgedrag. Maar je kunt het verschil natuurlijk ook aan je klant geven. Je werkt wel met topverf, die een ander niet zomaar heeft en die niet op elke hoek van de straat te vinden is. Met fabrieksgarantie, rechtstreeks van de fabrikant.’

Ook consumenten kunnen de Anker Stuy-verven kopen. Gaat er zo geen exclusiviteit verloren? Emile: ‘Juist niet. Bij een groothandel staan onze producten anoniem op een schap. En op internet kun je alle merken bij alle aanbieders vinden. Anker Stuy-producten kun je alleen en exclusief bij ons en een aantal geselecteerde dealers kopen. Hoe bijzonder is dat?’

Foto:
Armand (links) en Emile Stuy: ‘Exclusieve topverf, rechtstreeks van de fabriek. Hoe bijzonder is dat?’ Foto: JMS


Verfbranche eert Anker Stuy met Delftsblauw bord

Anker Stuy krijgt predicaat Hofleverancier

Anker Stuy Coatings en VVBHUSAN sluiten ‘bondje’

Anker Stuy behaalt KOMO-keurmerk ‘Hernieuwbaar’

Anker Stuy vindt distributeur in Ierland