Ga naar hoofdinhoud

Beste Leerbedrijf Savantis 2013


Vastgoedonderhoudsbedrijf Wilhelm uit het Zeeuwse Zaamslag bij Terneuzen zegt geen last te hebben van de economische crisis. Directeur Eric Zegers: ‘We zijn op verschillende sporen actief, de leeftijdsopbouw is in balans, zo ook het aantal leerlingen. En die willen we dan ook graag voor ons bedrijf behouden.’ Het bedrijf is een van de drie genomineerden voor de verkiezing Beste Leerbedrijf Savantis 2013 in de sector Schilderen en Onderhoud.

Het bedrijf Wilhelm mag dan pas officieel leerbedrijf zijn sinds de intensieve contacten met Spos Goes, tegenwoordig het Vakcentrum Schilderen Zuid-West in Goes, oprichter Bram Wilhelm en zijn zoons Jan en Rinus Wilhelm onderstreepten het belang van opleiden al sinds de oprichting van het bedrijf. Het belang van betrokken zijn bij beleidsontwikkelingen en opleidingszaken wordt nog eens extra onderstreept door de bestuursfuncties van Zegers bij OnderhoudNL regio Zeeland en van zijn voorganger Jan Wilhelm bij de NCOS (Nederlands Christelijk Ondernemersverbond voor het Schildersbedrijf), de voorloper van werkgeversvereniging Fosag, sinds kort OnderhoudNL.

 

Totaalformule nieuwbouw voor aannemers

Het bedrijf Wilhelm maakte vooral een gestage groei door gedurende de zestiger en zeventiger jaren. De industriële ontwikkeling langs de kanaalzone Sas van Gent-Terneuzen. liet complete woonwijken ontstaan. De nieuwbouw- en onderhoudsbedrijven volgden in hun kielzog. Wilhelm ontwikkelde zich van eenmanszaak, via nieuwbouwschildersbedrijf en onderhoudsschildersbedrijf naar het vastgoedonderhoudsbedrijf wat het nu is. Zegers: ‘Over twee sporen bieden we totaalformules aan. Resultaatgericht vastgoedonderhoud is het ene spoor. Door op vier terreinen actief te zijn, op het gebied van schilder-, glas-, stuc- en behangwerken, zijn we in staat geweest een tweede totaalformule nieuwbouw voor aannemers te realiseren.’

 

Gericht op leerlingen

Voor Wilhelm daarom geen krimp van personeel. Zegers: ‘We draaien op volle sterkte en kunnen de leerlingen goed gebruiken.’ Jongeren kunnen niet vroeg genoeg met het schildersvak in aanraking komen, vindt Zegers. ‘Daarom doen we ook mee aan de door Savantis georganiseerde Tronenwedstrijd voor de lagere schooljeugd. We stellen daar als begeleider van die kinderen graag een van onze schilders voor beschikbaar.’ Daarnaast verzorgt Wilhelm gastlessen op vmbo’s. ‘Een vmbo onderricht leerlingen bouwbreed. Om ze specifiek op ons vak te wijzen, laten we ze kennis maken met het schilder-, stuc-, timmer en glasvak, bijvoorbeeld door ze in het praktijklokaal onder begeleiding glas laten snijden of te laten gronden, een praktische kennismaking met het vak. De leerlingen die wat meer willen, kunnen dan een paar weken een snuffelstage doorlopen.’
De momenteel vijf leerlingen komen uit verschillende ‘windstreken’. ‘Dat zijn leerlingen die onder andere binnenkomen via een roc, vaak zijinstromers die net te oud en te duur zijn voor het vakcentrum maar die we niet graag verloren laten gaan voor de sector. Maar ook leerlingen via het speciaal onderwijs, vaak leerlingen die in het reguliere onderwijs niet gemakkelijk mee kunnen komen vanwege het tempo, maar die je puur in de praktijk met de juiste praktijkbegeleiding enorm op ziet bloeien. Een kwestie van maatwerk bieden.’

 

Gevarieerd team

Behalve een uitgebalanceerde leeftijdsopbouw van het reguliere personeel, let Zegers ook op de diversiteit van het groepje leerlingen. ‘Zojuist is er een leerling gestart op niveau 1, twee leerlingen beginnen nu aan niveau 2 en twee inmiddels vakvolwassen schilders hebben recentelijk niveau 4 behaald.’ Dat medewerkers met het diploma Kader- en Ondernemersopleiding op zak ‘uit kunnen vliegen’ realiseert Zegers zich: ‘We menen voldoende doorstromingsmogelijkheden te bieden om ze voor het bedrijf te behouden. Voor hen is ons kantoorteam hun leermeester. Dat zijn medewerkers, soms zelf al leermeester, die met calculators en werkvoorbereiders op pad gaan. En inderdaad, als ze een andere keuze maken dan ij ons te willen blijven, je kunt ze niet tegenhouden. Het algemene doel is wel om leerlingen voor het bedrijf te behouden. Met de lange dienstverbanden van medewerkers die hier als leerling zijn binnengekomen, tonen we aan dat we daar heel aardig in slagen. En als je van klanten het compliment krijgt dat onze medewerkers altijd zo enthousiast zijn, dan weet je dat je het goed doet. Want let wel: de medewerkers zijn de ambassadeurs van je bedrijf.’


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Kirstin van Loon nieuwe bestuursvoorzitter Cibap


Naar archief >