Veel zzp’ers en bedrijven met weinig personeel, onder andere in de schilderbranche, worstelen zich vaak door de administratie en boekhouding en zien dat als rompslomp. De boekhoudapp Rompslomp.nl brengt daar, volgens mede-initiatiefnemer Niels Koning, verandering in. “Gebruikers geven aan dat de administratie veel sneller, simpeler en plezieriger gaat. Ze maken binnen enkele minuutjes een complete factuur.”
De eenvoudige en functionele online boekhoudprogramma’s schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond, maar 3,5 jaar geleden was Rompslomp.nl één van de eerste aanbieders voor de specifieke doelgroep zzp’ers. Initiatiefnemer Jaap van der Meer, in het dagelijks leven zelfstandig financieel programmeur, liep bij zijn vorige boekhoudpakket tegen enkele problemen aan.
“Het pakket bood teveel informatie waar een zzp’er niets aan heeft. Dat werkte te omslachtig en te ingewikkeld. Jaap ging op zoek naar een simpel en doeltreffend online programma, dat afgestemd is op de behoefte van zzp’ers. Toen dat niet voorhanden was, besloot hij zelf een app te ontwikkelen”, vertelt mede-oprichter Niels Koning van Rompslomp.nl.
Intuïtief
De online boekhoudapp is in 3,5 jaar flink gegroeid naar meer dan 10.000 gebruikers, vooral zzp’ers en andere kleine zelfstandigen van wie het gros in de bouw werkt. De reviews zijn lovend en de ontwikkelaars zijn continu bezig met vernieuwing en uitbreiding van het aantal functionaliteiten.
“Onze support-afdeling luistert dagelijks naar wensen van onze gebruikers. Hun input is de basis voor de verdere ontwikkeling van het programma”, aldus Koning. “De algemene behoefte van zzp’ers en ondernemers met weinig personeel voor de boekhouding is dat ze de functies simpel en intuïtief kunnen toepassen. Bovendien willen ze overal en altijd facturen en offertes maken, vandaar dat alle werkzaamheden online gedaan kunnen worden.”
Met de online marketing achtergrond van Niels Koning en de financiële kennis van Jaap van der Meer kreeg de applicatie een uitgebalanceerde invulling. Externe financiële adviseurs stelden de wettelijke richtlijnen op waardoor de app veilig te bedienen is. Handige, op de zzp’er afgestemde, features zijn er voldoende. Het automatisch genereren van klantgegevens bijvoorbeeld, is ideaal voor het opstellen van facturen en offertes.
Dankzij de standaard productfuncties is het een peulenschil om een blik verf in de offerte te verwerken. Het inboeken van de bonnetjes bijvoorbeeld verloopt in Rompslomp.nl grotendeels geautomatiseerd. Een offerte is met één druk op de knop om te zetten naar een factuur. Een andere handige feature, die met name de zzp’er in de bouw gebruikt, is de BTW-verlegde factuur. “Dit is typisch zo’n functionaliteit die aansluit op de werkwijze van deze groep gebruikers”, aldus Koning.
Minimaliseren
Alles is erop gericht om het aantal handelingen te minimaliseren, zodat de zzp’er en kleinere ondernemer met weinig personeel zo weinig mogelijk tijd kwijt is met de boekhouding en administratie. “In feite moet hij/zij in de loze tussenuurtjes zijn boekhouding kunnen bijwerken. De meeste respons die we van onze gebruikers krijgen, betreft de gebruiksvriendelijkheid van de app, zoals het gemak waarmee ze facturen kunnen versturen, klantcontacten exporteren naar een factuur en betalen via de pin. Daarnaast krijgen we regelmatig adviezen hoe we onze functionaliteiten verder kunnen uitbreiden en verbeteren”, aldus Koning.
Eén van de vernieuwingen in Rompslomp.nl is de automatische koppeling van de boekhouding aan de bank van de gebruiker. Straks kunnen betalingen automatisch en slim worden ingeboekt vanuit de koppeling met je bank. Zo hoeft een gebruiker weer minder handelingen te doen om de betalingen bij te werken. Hij ziet nog sneller of de klant heeft betaald of niet.
De online boekhoudapp is in 3,5 jaar flink gegroeid naar meer dan 10.000 gebruikers, van wie het gros in de bouw werkt.
‘Paar minuutjes bezig’
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/10/Vance-683x1024.jpg)
Diverse schilders en andere zzp’ers in de bouwsector maken inmiddels gebruik van Rompslomp.nl. Voor zelfstandig installateur Vance van der Weele was de boekhouding via Excel een nachtmerrie. Zoveel handelingen, zoveel ergernis, zoveel tijd. “Ik was wel eens een half uur met een factuur bezig. Bijzonder irritant. Ik was op zoek naar een simpeler online boekhoudpakket, dus ik heb in de zoekmachine ‘boekhoudapp’ ingetikt en toen kwam ik direct bij Rompslomp.nl terecht”, vertelt de Rotterdamse ondernemer.
“Het factureren is echt een uitkomst in dit programma. Met een factuur ben ik maar enkele minuutjes bezig. Dat kan zo bij de klant aan tafel. Pinautomaat erbij, betaling doen en klaar is Kees.”
Van der Weele is loodgieter en heeft geen enkele affiniteit met computers. Het boekhoudprogramma bedient hij via zijn smartphone. De installateur werkt veel voor dezelfde klanten. Die klantgegevens staan gecategoriseerd in Rompslomp.nl.
Wanneer Vance een klant selecteert ten behoeve van een factuur, dan genereert het programma automatisch de juiste klantgegevens. “Ik had de werkwijze zo onder de knie. De enige vraag aan de servicedesk van Rompslomp.nl betrof het plaatsen van het logo, maar daar werd ik direct mee geholpen.”
“De BTW verlegd-functie zou nog verfijnder kunnen. Stel, ik werk voor een uitzendbureau: dan vraagt zij 32 euro en ik 30 euro van de klant. Van de BTW worden kosten afgetrokken, bijvoorbeeld administratiekosten van het uitzendbureau. Die aftrekposten kun je nog niet opvoeren in Rompslomp.nl. In dit geval ben ik dus genoodzaakt Excel te gebruiken, maar dat is echt een noodoplossing.”
(Foto’s: Roel Dijkstra)