Ga naar hoofdinhoud

‘Breng je enthousiasme naar buiten’


Schildersbedrijven doen allemaal wel ‘iets’ aan social media, ontdekte Alger van Maaren na een eigen onderzoek. Maar met relatief kleine ingrepen kunnen ze er veel meer uit halen, ook commercieel. De ondernemer, die de schilderswereld goed kent, adviseert daarover (en blogt op Schildersvak.nl).

 

‘In mijn studietijd begon ik met schilderen. Eerst informeel. Na mijn studie heb ik bij een schildersbedrijf gewerkt. Daarna begon ik een eigen bedrijf, samen met een compagnon. We hadden op een gegeven moment drie  man in dienst’, vertelt Alger van Maaren. ‘Mijn compagnon wilde kleiner, zelf meer op de steiger staan. Ik legde me juist meer toe op calculeren. Ik was een van de eerste schilders met een Disto A6, een lasermeetapparaatje met bluetooth, en las in een Excelsheet de meetstaten in. Daarom ben ik toen calculator geworden bij een schildersbedrijf in Zwijndrecht.’

 

En toen kreeg Van Maarens echtgenote een goede baan in het mooie Limburg. ‘Ik heb nog een tijd vanuit Maastricht calculatiewerk voor klanten in het Rotterdamse gedaan. Nieuwbouw gaat wel, maar onderhoudswerk, dat kan eigenlijk alleen op maximaal een uur rijden. Je moet er even heen kunnen rijden voor een check.’ Dus begon Van Maaren een zelfstandig calculatie- en adviesbureau, Calculare. ‘Volgens mij het enige in Zuid-Limburg.’

 

En ook het bedrijf ‘Social Paint’, dat schilders adviseert in het gebruik van sociale media.

‘Daarin ben ik een generalist’,  zegt Van Maaren. ‘Wil je heel diep, alles weten van facebookmarketing, bijvoorbeeld, dan verwijs ik je wel door. Maar een schildersbedrijf heeft zoiets niet nodig. Heeft ook geen budgetten om op social media te gaan adverteren. Ik help bedrijven om zich juist in de breedte op de media te profileren. Uit mijn onderzoek bleek dat de meeste schilders maar één medium hebben, Facebook, Twitter of LinkedIn. Soms kun je dan beter ook nog een ander medium kiezen. Corporatiemedewerkers vind je bijvoorbeeld meer op LinkedIn. Maar juist combineren is zo interessant: iets dat je deelt op je website doorplaatsen op Twitter, delen op Facebook en op LinkedIn, iets “liken” hier, een bedankje schrijven daar. Elk medium heeft zijn mogelijkheden.’

 

Moet dat nou allemaal voor een schilder? ‘Als je er helemaal niets mee hebt dan moet je er vooral van wegblijven’, vindt Van Maaren. ‘Maar het  levert klanten op. En het is niet moeilijk. Bijvoorbeeld door slim te plannen. Bedenk wat je in een jaar wilt delen: winteracties, jubilea, opleveringen, en zet dat in je agenda. Schilders zijn vaak bescheiden. Maar ze zijn wel enthousiast over hun vak. Breng dat enthousiasme naar buiten, laat zien dat je trots bent op een mooi stuk werk. En wees niet bang voor reacties.  De social media zijn grotendeels een heel positieve omgeving, vol met ‘likes’ en complimentjes.’

 

Bij de foto:

Rotterdammer Alger van Maaren vestigde zijn calculatie- en social mediabedrijf in Zuid-Limburg

 

Foto:  JMS


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Ruim helft cyber-subsidiebudget nu aangevraagd