Sinds Farbe 2019 in Keulen timmert Brillux in Duitsland aan de weg met de campagne ‘Deine Zukunft ist bunt’. Doel: het promoten van het schildersvak onder jongeren. Een programma dat eigenlijk is geboren uit frustratie omdat Brillux vond dat de reguliere (branche)organisaties in de Duitse verfkolom deze handschoen niet oppakken.
Ronald Arends, verkoopleider Brillux Benelux: “De situatie is echt desastreus. De aanwas van jonge schilders via de opleidingen neemt daar zienderogen af en de geringe animo voor bedrijfsopvolging in Duitsland is verontrustend te noemen. Het schildersambacht is niet meer sexy onder jongeren. Ze willen liever niet met hun handen werken. In Nederland zien we dezelfde trend, maar minder extreem.”
Klanten van morgen
Brillux heeft er alle belang bij om deze ontwikkeling te keren. “De leerlingschilders van vandaag zijn immers onze klanten van morgen”, stelt Arends. “We moeten jonge mensen weer enthousiast maken voor dit mooie vak.”
Er wordt van alles uit de kast gehaald. Invloedrijke vloggers worden ingezet, er zijn schoolcampagnes ontwikkeld en Brillux trekt met trucks door het land om scholen te bezoeken en uit te leggen wat het schildersvak allemaal inhoudt. Hoe essentieel verf in de samenleving is om gebouwen en kunstwerken te beschermen en te verfraaien.
“We willen de maakcultuur terugbrengen in het vak schilderen. Je creëert iets, laat een eigen ‘handtekening’ achter in de gebouwde omgeving en kunt, als je dat wilt, eigen baas zijn. Dat moet jongeren aanspreken.” En toen kwam corona. “Helaas heeft dat een forse streep door de hele campagne gezet, maar hij is allerminst van tafel”, verzekert Arends.
Brillux mag, samen met Caparol, marktleider in Duitsland zijn, in Nederland is het merk te klein om met een dergelijke campagne eenzelfde voortrekkersrol te vervullen, aldus Arends. “Maar dit betekent niet dat we het onderwerp onbelangrijk vinden. Ook in Nederland staan wij naast de schilder, willen samen met hem de branche verder ontwikkelen.”
Sterk in water
Dit najaar zet Brillux groot in op de watergedragen producten die het kan bieden. “Ons assortiment is inmiddels zó breed dat we voor vrijwel elke toepassing, binnen en buiten, een watergedragen oplossing in huis hebben”, stelt Arends.
“Naast de reguliere lakken voor binnen, onze Hydro-PU-Tec 2020 (voorlak) 2084 (hoogglans) en 2088 (zijdemat), moet je denken aan een breed scala van producten. Van een watergedragen beits tot impregneermiddel en speciale spuitkwaliteiten in watergedragen versies. Voor spuitapplicatie zijn uiteindelijk andere producteigenschappen nodig dan voor verwerking met roller en kwast. In het bijzonder de viscositeit en het standvermogen. Zo zijn onze Hydro-PU-Spray-producten met PU-bindmiddeltechnologie speciaal ontwikkeld voor airless- en aircoat-spuitmethoden. Het nieuwste is onze range 2K-watergedragen spuitlakken.”
2K-spuitapplicatie
Ook Brillux ziet spuitapplicatie toenemen. “Om de kwaliteit onder extreme omstandigheden te kunnen waarborgen, kom je dan uiteindelijk toch uit op twee componenten verfsystemen”, stelt Arends.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/11/00-BX_Hydro-PU-XSpray-Verarb-40_01-1024x682.jpg)
“De eindafwerking is dan harder. Ideaal voor toepassingsgebieden die extreme eisen stellen aan de bestendigheid van een afwerking. De verflaag is zwaarder te belasten en minder gevoelig voor chemicaliën, desinfectiemiddelen en huidvet. Zeker in de Nederlandse markt worden 2K-producten nogal eens kritisch bekeken vanwege de vermeend moeilijke applicatie. Dat vooroordeel willen we wegnemen.”
“De 2K-producten van nu zijn qua verwerking niet meer te vergelijken met die van vroeger. De pot life is veel langer, circa twee uur, en je kunt de benodigde hoeveelheid gewoon op maat mengen. Tevens is het verkrijgbaar in kleinverpakkingen. De kwaliteit die je met deze 2K-spuitlakken krijgt, is uiteindelijk zoveel hoger. Vooral in kritische omgevingen – zoals ziekenhuizen, scholen, hotels en openbare gebouwen – kun je hiermee echt het verschil maken. Hoogwaardige lakken die zwaar belastbaar zijn, ook op kritische ondergronden.”
De Brillux 2K-Aqua Zijdematlak 2388, waarover we het hebben, is een uit twee componenten (basis en harder) bestaande polyurethaan-acryllak voor zowel binnen- als buitengebruik. Niet alleen slijtvast en krasbestendig, maar ook zeer licht- en weerbestendig, aldus Arends.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/11/00-BX_Flex-Deck_PR-1-1024x683.jpg)
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/11/00-BX_Flex-Deck-Musterplatte_03-1024x683.jpg)
“Het product is niet vergelend en heeft een uitstekend hechtvermogen. Bijzonder is de lage geuroverlast en het verfsysteem is AgBB goedgekeurd, wat wil zeggen dat het ook geschikt is voor indirect contact met levensmiddelen.”
Brillux 2K-Aqua Zijdematlak 2388 is zowel met de kwast, roller als verfspuit (aircoat en airless) aan te brengen en verkrijgbaar in wit en alle mengkleuren. De ideale basis is een twee componenten epoxy hechtgrondering op waterbasis genaamd 2K-Aqua Epoxy-Primer 2373. Speciaal voor spuitapplicatie heeft Brillux de 2K-Aqua Epoxy-Sprayprimer 2375 ontwikkeld.
Flex-Deck
Een andere noviteit van Brillux is Flex-Deck ELF 1026. Een hoogwaardige binnendispersie (styreenacrylaat-copolymeer in water) voor plafondafwerkingen met uitstekende hechtingseigenschappen op minerale, organische, metalen en kunststoffen ondergronden. Denk bijvoorbeeld aan pleister, beton, vezelcement, gipsplaat, zink, aluminium, hard pvc, gegrond ferrometaal, buisisolatie en intacte dispersieverf.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/11/0000-Ronald_Arends-1024x683.jpg)
Arends: “Het hecht echt op alles. Hierdoor is dit verfsysteem bijzonder geschikt voor open plafonds, waarbij je ook de installaties, ventilatiekanalen, ophangingen en dergelijke in één kleur kunt meespuiten zonder af te plakken. Denk bijvoorbeeld aan de scheepsbouw, waarvoor het product oorspronkelijk is ontwikkeld, maar ook de industrie en de projectbouw.”
“Ideaal voor bijvoorbeeld trendy horeca- en kantoorruimten waar men alles van de ruwbouw boven het hoofd zwart wil kleuren. Het materiaal blijft elastisch, waardoor het verschillen in oppervlaktespanning prima kan volgen. De uitstraling is stompmat, de kantendekking is prima en Flex-Deck is in elke kleur te krijgen. Verwerking bij voorkeur met een airless-spuit.”
Brillux breidt uit
Brillux Nederland (in totaal zijn er 35 mensen werkzaam) heeft vestigingen in Enschede, Arnhem, Apeldoorn en Rotterdam. “We gaan binnenkort verder uitbreiden”, verklapt Arends. Wanneer en waar er extra Brillux-vestigingen in Nederland komen, houdt hij nog even onder de pet.
“Allemaal eigen verkooppunten. De bewezen direct-formule is voor Brillux heilig. Dat zal in de toekomst niet veranderen, want dat maakt ons uniek en op serviceniveau onverslaanbaar. Daardoor zijn we de laatste 25 jaar gigantisch gegroeid. We zijn zelf, af fabriek, de kortste lijn naar de schilder. Alle producten staan op elke vestiging ruim op voorraad en we hebben alles in eigen hand, ook de logistiek.”
“Vanuit elke vestiging leveren we standaard twee keer per dag. Wij hoeven nooit iemand weg te sturen omdat we een product niet hebben. Service is onze kracht. Ondersteuning met kleur- en managementtools, onder andere via de Brillux-app en ‘Mijn Brillux’, passen ook in deze filosofie.”
Groeien als een olievlek, is de strategie van Brillux. Arends: “We weten dat we in een verdringingsmarkt opereren, maar we hebben veel te bieden. We willen graag aan iedereen leveren; groot of klein, dat maakt niet uit. De laatste paar jaar zijn we nadrukkelijker de voorschrijvende markt aan het bewerken. Onze drie technische adviseurs bezoeken architecten, vastgoedontwikkelaars, woningcorporaties en VvE’s om de toegevoegde waarde van Brillux te benadrukken.”
Wij hebben zo’n breed productenpakket, dat we altijd de juiste oplossing kunnen adviseren. Daarbij worden we ondersteund door de technische dienst in Duitsland. Samen met onze ontwerpafdeling in Münster kunnen we ook meedenken over de toe te passen kleuren en in 3D-animaties tonen. Onze CI-Farben, corporate identy kleuren die we voor specifieke klanten vastleggen, zijn in Duitsland inmiddels een begrip. Op welke Brillux-vestiging je ook aanklopt, je krijgt altijd exact dezelfde kleur, ongeacht het product.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/11/00-Montage_Brillux_App_4-2-1024x838.jpg)
Alle foto’s: Brillux