Ga naar hoofdinhoud

Businbedrijf.nl: succes vanaf blanco A4


Webshops zijn niet meer weg te denken uit onze levens. Zeker in coronatijd nam het digitale winkelen een vlucht. Mark van den Born kan erover meepraten. Hij zag zijn online nering voor bestelbusbenodigdheden in tien jaar tijd explosief groeien.

Mark van den Born: ‘Wat we in 2012 in een jaar omzetten, doen we nu in minder dan een halve dag’ (FOTO: SANDER GEIJS)

Op de vraag hoe hij zijn succes verklaart, grijnst Mark van den Born: ‘Mijn businessplan was een blanco A4’tje. Er was niet echt een toekomstvisie.’ Omzetcijfers noemt hij liever niet, maar een vergelijking tussen toen en nu is veelzeggend: ‘Wat we in 2012 in een jaar omzetten, doen we nu in minder dan een halve dag.’

De 57-jarige Brabander realiseert zich van meet af aan dat hij de webwinkel er niet op een vrijdagmiddag bij kan doen. Daarom maakt hij van BusinBedrijf een aparte entiteit, naast het familiebedrijf waaraan hij als telg van de vijfde generatie leiding geeft: Van den Born Carrosserie. ‘Een vriend van me had een webshop in ondergoed. Dat liep hartstikke goed. Dat motiveerde mij om ook zoiets te proberen. Ik heb daar meteen personeel voor vrijgemaakt.’

BusinBedrijf verkoopt werkelijk alles wat bezitters van een bestelbus nodig (kunnen) hebben. ‘Betimmering van vloeren, wandbekleding, imperialen, stoelhoezen, sloten, ladderklemmen’, doet Van den Born een kleine greep uit het totale assortiment. Schilders en glaszetters zijn een belangrijke klantengroep. ‘Van oudsher zijn zij zelfs dé belangrijkste afnemers bij Van den Born, waarmee we bestelauto’s ombouwen.’

Universitaire studie afgebroken

Mark van den Born treedt in 1987, na het onverwachte overlijden van zijn vader, versneld toe tot de directie van het familiebedrijf. Hij is pas 22 jaar en breekt er zijn universitaire economiestudie voor af. Het ondernemen ligt hem, waarvan de komeetachtige lancering van Businbedrijf.nl misschien wel het beste voorbeeld is. De webwinkel is als Vehikit ook actief in België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. Binnenkort komen daar Oostenrijk en Polen bij. De internetonderneming, waar de voertaal Engels is, telt twintig medewerkers.

De kracht van de website schuilt volgens Van den Born simpelweg in het gebruiksgemak en de overzichtelijkheid. Maar ook in afstemming op de klant: wie zijn kenteken of model bestelauto invoert, krijgt precies te zien wat er voor hem beschikbaar is. ‘Daarnaast besteden we natuurlijk veel aandacht aan de ontwikkeling van de IT-omgeving, vindbaarheid en marketing.’

Waar eindigt het voor BusinBedrijf? ‘Het is mooi wat we al bereikt hebben, maar wij blijven ambitieus’, zegt Van den Born. ‘Een webshop beginnen is niet zo ingewikkeld. De shop op het juiste niveau houden, dat is de kunst.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper