Ga naar hoofdinhoud

BUSJE KOMT ZO | Chantal droomt van avontuur met schilderscamper


Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en z’n trouwe vier-, drie- of tweewieler. In dit nummer Chantal Hendriks (29) uit Heerenveen.

Chantal Hendriks: 'Balans, dat is voor mij nu echt het toverwoord.' (Foto's: Roy Heethaar)
Voor abonnees

Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en z’n trouwe vier-, drie- of tweewieler. In dit nummer Chantal Hendriks (29) uit Heerenveen.

Chantal Hendriks ziet het al helemaal voor zich: met een tot camper omgebouwd Volkswagen-busje door Europa trekken. Werken en wonen waar de dag je brengt, telkens onderweg, het avontuur tegemoet. ‘Ik ben geïnspireerd geraakt door een documentaire die ik onlangs zag: ‘Visages, Villages’,’ zegt ze aan de keukentafel bij een klant in Heerenveen. ‘In die documentaire worden twee Franse kunstenaars gevolgd die samen door Frankrijk trekken om mensen te portretteren die ze ontmoeten.’

De import-Friezin straalt. ‘Zoiets wil ik ook. Lekker overwinteren in Spanje bijvoorbeeld, en daar allerlei klussen doen die op mijn pad komen.’ Kortom: werken en leven vanuit een geïmproviseerde schilderscamper. ‘Ja, dat lijkt me wel wat. Het is echt een soort droom voor me. Moet ik wel zorgen dat ik de verfspullen uit het slaapgedeelte weet te houden’, concludeert ze grijnzend.

Terug naar de – iets minder romantische – realiteit, aan het Stationsplein in Heerenveen. Daar staat haar Volkswagen Caddy geparkeerd voor de werkplaats van haar gewaardeerde collega Wiebren Dijkstra, met wie ze veel samenwerkt. Het wordt lastig om met dit bescheiden voertuig het geschetste avontuur aan te gaan, beseft Chantal. Maar voor haar werkzame leven in Nederland volstaat-ie vooralsnog prima. ‘Hij rijdt goed – beter dan mijn oude Renault Kangoo – en alle verfspullen passen erin’, klinkt het nuchter.

Voor abonnees

Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van Eisma’s Schildersblad en SchildersVakkrant.

  • >> Log gratis in als abonnee van Eisma’s Schildersblad en/of SchildersVakkrant
  • >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen

Digitaal abonnement

Voor 17,- per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ontheffing zero-emissiezones voor bus met glasresteel

Klusbus naar Openluchtmuseum

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Kabinet: schone dieselbestelauto’s jaar langer welkom in ZE-zone


Naar archief >